Om de staat van je accu te meten zijn er analoge en digitale accutesters verkrijgbaar. Maar waarin verschillen deze precies van elkaar? In deze video vergelijkt onze productspecialist Eerjan beide typen.
Transcriptie
Vandaag ga ik in op de verschillen tussen analoge en digitale accutesters. Wat is het gemak van de een ten aanzien van de ander? Bij onze INDI-auto ga ik de laadcapaciteit van de dynamo meten, evenals de startcapaciteit van de accu.
De analoge accutester
We beginnen met de analoge accutester. Deze heeft een display met daarop verschillende waardes aangegeven. Bovenaan zie je het voltage. Op het moment dat wij de poolklemmen op de accu aansluiten, zal je de wijzer naar rechts zien springen. Geeft deze 12,6 V of meer aan, dan is de accu 100% goed. Meet de tester 12,2 V dan is deze 50% goed, en 11,7 of minder dan is dit eigenlijk 0%. In dit laatste geval is de accu echt slecht en zal je andere metingen moeten verrichten.
Wat we ook gaan meten is de startcapaciteit, die zie je onder weergegeven. Dit doen we door de accu te belasten, door deze knop 10 seconden ingedrukt te houden. Daarbij zal je zien dat de wijzer iets naar links verschuift in het groene vak. Zie je na een seconde of 3 à 4 dat de wijze terugloopt, dan heeft je accu niet genoeg startcapaciteit.
Om de staat van de dynamo vast te stellen letten we op “charging system” hier aan het rechtereinde te zien op de display. Op het moment dat we de automotor aan zette zul je zien dat de wijzer naar rechts verschuift. Dan zie je of het laadsysteem voldoende stroom en spanning levert.
We beginnen door de accu aan te sluiten en checken welk voltage de accu op dit moment levert. Ik heb de klem die op de accu zat verwijderd zodat ik met de accuklem van de tester beter bij de pool kom. Bij het bevestigen beweeg ik deze een beetje heen en weer zodat ik goed contact maak.
Als het goed is zie je de wijzer op de tester verspringen op het moment dat ik nu de andere klem op de minpool aansluit. Hij geeft hier 12,4 volt aan, dat is op zich een mooie waarde.
Dan ga ik nu een starttest doen en kijken naar de startcapaciteit. De startcapaciteit staat op de accu aangegeven: deze heeft een waarde van 60 ampère met 640 startampères. Op het moment dat ik de knop indruk en een start simuleer, dan zal de wijzer iets teruglopen. Bij een goede accu zal de wijzer bij 600 startampères blijven staan. Dat gaan we nu checken.
Ik houd de knop ongeveer 10 seconden vast. Je ziet dat de wijzer keurig rond de waarde van 600 blijft staan. Hij loopt niet verder terug dus de startcapaciteit van deze accu is goed.
De dynamo testen
Vervolgens kunnen we nu kijken of de dynamo goed is. Daarvoor start ik nu de motor en na zo’n 10 seconden kunnen we de waarde op de accutester aflezen. We zien dat de wijzer verder naar rechts is gegaan. Hij staat op 14,4 V en dat is een hele mooie waarde om bij te kunnen laden.
Nu gaan we een beetje gas geven om het toerental van de motor omhoog te brengen naar 1500 zodat we ook de effectieve laadspanning kunnen meten en aflezen.
De digitale accutester
Ik heb hier de digitale accutester. Deze gaat pas aan op het moment dat we de klemmen aansluiten waarbij we door het menu kunnen lopen. Deze heeft een handige printer om alle gemeten waarden vast te leggen.
We hebben de auto bij de vorige test al gestart en we zien dat deze een waarde van 11,99 V geeft. In het midden zit een menuknop. Hierbinnen kunnen we eventueel de taal en tijd instellen. Door op de OK-knop te drukken komen we bij het menu voor de meting en kunnen we de accu testen. In dit geval heb ik een standaard zuuraccu en hierop staan de waarden weergegeven (60 ampère met 640 startampères) met daarachter ‘EN’. Op de tester kiezen we de waarde ‘EN’ en selecteren de waarde 640. Vervolgens drukken we op ‘OK’ waarna de test begint.
We zien dat deze een waarde geeft ‘Healthy: 66%’ en 12,04 V. De accu moet dus bijgeladen worden, maar geeft daarbij “Good-recharge’ aan
Dan gaan wij de starttest doen. De tester geeft aan dat de motor gestart moet worden. We zien dat hij het toerental detecteert en de waarde 10,69 V aangeeft (een goede waarde). Hierna kunnen we direct de dynamo meten. Hierbij zie je heel mooi 14,26 V met een rimpelspanning (een sinus die boven de het normale voltage loopt).
De accutester geeft nu aan dat we de motor naar 2500 omwentelingen per minuut moeten brengen en dit 5 seconden vast moeten houden. Ook hier geeft de tester aan dat de waardes normaal zijn. Onder ‘Review data’ vinden we een samenvatting van de gemeten waarden: het startvoltage, de dynamo, ‘loaded’, ‘unloaded’ en de rimpelspanning.
Zoals ik al zei is een mooie eigenschap van deze accutester dat we de data kunnen printen. Op de bon staan alle waarden precies zoals we deze zojuist gemeten hebben. En op deze manier werkt deze digitale accutester van GYS.
Conclusie
En tot zover het vergelijk tussen de twee accutesters. Wat is de conclusie? Beide testers meten de waarden prima, waarbij de digitale meter de waarden wel accurater weergeeft. De analoge is voor thuisgebruik geschikt, maar voor zakelijk gebruik wat minder. Op het moment dat je het toerental verhoogt om de dynamo te meten, moet je namelijk met twee man zijn.
Het printen van de gegevens is een groot voordeel van de digitale meter. Voor zakelijk gebruik heb je zo ook bewijs om je klanten te laten zien. Een ander voordeel van de digitale tester is dat deze bij de start aangeeft of de accu sterk genoeg is om de start te doorstaan.
Vragen of opmerkingen?
Heb je een vraag naar aanleiding van deze video? Stel hem hieronder. Neem ook gerust contact met ons op wanneer je een andere technische vraag hebt.
*In deze video gebruikt Eerjan de volgende onderdelen:
Analoge accutester TBP 100 12V 100Ah
Digitale accutester PBT550
Lees ook:
Hoe vind je de juiste accu voor jouw voertuig?
Zo help je jouw accu de winter door
Wat moet je weten over accu’s
Heeft dit artikel je geholpen?
Productspecialist aandrijftechniek