In onderstaande video leg ik uit hoe je eenvoudig de voorspanning op een v-snaar kunt meten. Daarvoor gebruik ik deze handige tabel van Optibelt. Weten hoe ik dit doe? Bekijk de video.
Maar je kan ook gebruik maken van een andere gemakkelijke tool. Namelijk het online programma CAP 6.0 van Optibelt. Het enige wat je daar hoeft te doen is alle gegevens invoeren en er rolt vanzelf een uitkomst uit.
Vandaag gaan wij het hebben over de voorspanning op een v-snaar. Als je een v-snaar monteert dan is het handig dat een v-snaar niet slipt. Ik heb hier een v-snaar en een testopstelling en een tabel. Ik ga laten zien hoe wij hiermee de snaar op spanning brengen.
Optibelt CAP 6.0
Je kunt dit op twee manieren benaderen: je haalt de waarden uit de tabel, of je gebruikt het Optibelt CAP 6.0-programma zoals wij gaan doen. Om in het programma de juiste waardes voor je voorspanning van de v-snaar te berekenen, heb je drie gegevens nodig: het vermogen van je motor, de diameter van je poulies en de hartafstand van je assen. Dit zal ik hier in de testopstelling laten zien.
De v-snaar op spanning brengen
We hebben het motorvermogen, de pouliediameter van de drijvende kant, de pouliediameter van de gedreven kant en de asafstand (van middenas tot middenas) die belangrijk zijn. Dan gaan we nu de v-snaar monteren. We zetten hem om poulie 1 en om poulie 2. Je ziet hier dat er nog heel veel ruimte op de snaar is. Als we de motor aanzetten, zal de weerstand op de as van de gedreven kant komen en dan slipt de poulie door.

We hebben hier de motor, waar een motorspanner aan de onderkant zit. Hij komt nu redelijk op spanning. Volgens de tabel moeten wij een spanning hebben van 150 Newton. Daar hebben wij een heel handig apparaatje voor van Optibelt: de Optikrik, met meetgereedschap en een beschrijving waarin precies staat hoe je alles gebruikt. Hierop staan de waardes aangegeven.

De spanning op de v-snaar meten
Je pakt het gereedschap en zet hem op de v-snaar en je drukt met je vinger op de rode knop tot deze ‘klik’ zegt. Er staan waardes op de meter. Hoe lager de spanning is, hoe hoger het rode wijzertje omhoog gaat en je duidelijk kunt aflezen hoeveel druk je zet.


Belangrijk om te weten: je zet een v-snaar met voorspanning op spanning, maar op het moment dat je de motor van je installatie gedraaid heeft, zul je de v-snaar op een gegeven moment moeten naspannen. Een v-snaar wil nog wel eens gaan rekken, dus check om de zoveel tijd hoeveel spanning er nog op de snaar staat, dan blijven je riemen en je lager goed.
Zo stel je de voorspanning van je v-snaar in.
Kom je er toch niet uit? Schroom dan niet om één van onze specialisten aan zijn mouw te trekken!
1 reactie
Ik heb een spuitgietmachiene waarvan de riemen vervangen dienen te worden. Ik heb een tabel voorhanden met de juiste waarden in Newton maar ik heb enkel een riemspanningsmeter die in hertz meet. Hoe los ik dit op?