In 3 fase-elektromotoren zitten twee draden, de zogenaamde PTC-thermistors. Veel techneuten zetten er vraagtekens bij. Welk nut hebben ze? In dit blog leg ik het graag uit.
PTC-thermistors
Wanneer we een elektromotor van binnen bekijken, zien we twee draden. Dit zijn PTC-thermistors die een weerstandswaarde geven. Dit om aan te geven of de motorwikkeling binnen de temperatuurgrenzen loopt, of een overtemperatuur dreigt. Je moet ze aansluiten op een PTC-thermistorrelais. Deze thermistors ontkoppelen zelf de voeding niet, ze zijn alleen voor metingen. Bij normale temperatuur zullen ze 250 ohm produceren en wanneer de nominale temperatuur is overschreden, zullen ze meer dan 2000 ohm produceren.
Hebben alle elektromotoren PTC?
Alle 3ph TEC motors met een framegrootte van 56 tot 355 zijn uitgerust met positieve temperatuur coëfficiënt thermistors (PTC). Deze thermische onderdelen zijn gemaakt om bij bepaalde temperaturen snel hun standaard weerstandswaarden te veranderen. De weerstand van PTC, voor nominale bedrijfstemperatuur (weergegeven in terakelvin (TK) zijn als volgt:
< 250 Ω een temperatuurbereik van -20°C tot TK-20°C
< 550 Ω een temperatuur van TK-5°C
< 1330 Ω een temperatuur van TK+5°C
< 4000 Ω een temperatuur van TK+15°C
Wat betekent dat nu simpel gezegd? Zodra de thermistors een bepaalde vooraf ingestelde temperatuur bereiken, verandert hun weerstand heel snel. Wanneer je deze draden nu aan gaat sluiten op een EMT6-thermistor motorbeveiliging, kan deze EMT6 de weerstand detecteren. Wanneer de waarde te veel stijgt, schakelt deze dat je motor uit wordt. Hiermee voorkom je dus dat jouw motor te snel kapot gaat. Dit EMT6-relais kun je naar wens instellen. Bijvoorbeeld weer opstarten wanneer deze voldoende is afgekoeld. In veel gevallen wil je de motor eerst zelf weer opstarten voor de veiligheid, maar het is een optie. Het voordeel van de EMT6 is dat deze ook geschikt is voor het bewaken van de temperatuur van motorlagers, tandwielkasten, oliën en koelvloeistoffen.
In de onderstaande grafiek zie je de weerstand, temperatuur en de tolerantiegrenzen.

Vragen of opmerkingen?
Ik hoop dat het bovenstaande je een beter begrip heeft gegeven van PTC-thermistors. Heb je toch nog vragen, laat dan gerust een reactie achter onderaan dit blog of neem contact op met mij of een van mijn collega’s. Wij staan voor je klaar.
Kijk voor meer informatie op dit technische document van Eaton.
Lees ook:
Hoe sluit je een 3-fase elektromotor aan?
Een elektromotor in ster of driehoek aansluiten?
Hoe verander ik de draairichting op een 230V elektromotor?
Één of twee condensatoren op een elektromotor?
Heeft dit artikel je geholpen?

Productspecialist aandrijftechniek