Met een V-Coil-draadreparatieset vervang je op een eenvoudige en goedkope manier beschadigd schroefdraad. Welke typen sets zijn er? Welke onderdelen bevatten deze? En hoe ga je precies te werk? Onze productspecialist Eerjan legt het uit in deze video.
Transcriptie
Vandaag wil ik het met jullie hebben over een V-Coil-draadreparatieset. Wat het is? Het is een relatief voordelige manier om beschadigd schroefdraad te vervangen. Om dit te laten zien, heb ik als voorbeeld een cilinderkop meegenomen met daarin een bougie met M14-draad. Normaal gesproken zou je, wanneer de bougie is doorgedraaid en het schroefdraad beschadigd, de bougie verwijderen, het gat vergroten en een nieuw draad tappen. In dat geval zou je ook een andere bougie moeten gaan gebruiken. Kom er dan maar eens achter welke bougie je dan precies nodig hebt.
De V-Coil-draadreparatieset als oplossing
Als oplossing daarvoor heb je de V-Coil-draadreparatieset. Daar zitten bussen in waarmee je het nieuwe draad kunt aanbrengen. Het beschadigde draad boor je op, daarna tap je er vervolgens een nieuw draad in en plaats je de bus op de plek waar nu de bougie zit.
Hierdoor heb je verhouding van de oorspronkelijke M14 x 1,25 en kun je dezelfde bougie hergebruiken. Zo weet je zeker dat, in dit geval de bosmaaier, weer volledig te gebruiken is.
Hoe ga je te werk?
Wanneer je begint, wil je eerst weten welk schroefdraad je hebt. Daarvoor gebruik je een schuifmaat en je schroefdraadmeter om de spoed te bepalen (in dit geval M14 x 1,25). Ook heb je een tangetje nodig om straks het pennetje wat in de V-Coil zit, af te breken. We hebben ook een wringijzer nodig om de tap te kunnen gebruiken voor het nieuwe draad. Verder snijolie, zodat je niet te veel weerstand krijgt tijdens het aandraaien van de tap, en als belangrijkste uiteraard de V-Coil-draadreparatieset.
In de reparatieset zit een tap. In dit geval een met een verloop. Deze heeft aan de voorkant de draad van M14 x 1,25, daarna een borend en een snijdend gedeelte waarmee je het nieuwe draad aanbrengt.
Er zit ook het hulpgereedschap in, met een inkeping waarmee we beter kunnen monteren door middel van de draadbus met het pennetje. We hebben draadbussen in drie verschillende hoogtes, om zo de juiste te kunnen gebruiken, zodat je niet een te lange bus maakt. Dan gaan we nu over tot het aanbrengen van de V-Coil.
Een draad tappen
In de bankschroef heb ik aluminium klembekjes gezet zodat je cilinder niet beschadigt. We hebben drie bussen in de set zitten met verschillende lengtes. Op basis van de draadlengte kies ik in dit geval voor de kortste uitvoering.
De tap monteer ik handmatig en in dit geval kan ik hem redelijk doordraaien. Zorg ervoor je het draad altijd verticaal tapt, zodat alle spaanders naar beneden vallen. Het eerste gedeelte van de tap boort en het tweede gedeelte snijdt. Gebruik vervolgens je snijolie, dit is in mijn geval een boorsnijolie. We gebruiken een wringijzer om wat extra kracht te kunnen zetten. Je ziet hier de spaanders al mooi los komen.
Het draad is nu getapt. Dan draaien we de tap weer terug en spuiten we de cilinder volledig schoon met wat lucht. Je wilt niet dat je straks bij de montage al direct spanen in de cilinder hebt zitten. Zorg er dus voor dat je de in- en uitlaatpoort goed schoon spuit.
De draadbus aanbrengen
We hebben alles schoon gespoten, alle spanen zijn weg. Nu kunnen we de draadbus aanbrengen. Hiervoor hebben we het gereedschap met de insparing nodig. Op de bus die we gebruiken, zie je het omgebogen pennetje. Dat pennetje gebruiken we tijdens de montage. Daarna breken we deze af. In dit geval zetten we de bus even om de houder voor het aanbrengen op onze cilinder.
We draaien de bus in de cilinder en kijken direct hoe ver we deze moeten aandraaien. Wanneer deze ver genoeg is aangedraaid, dan pakken we de punttang erbij om het puntje dat in het midden zit af te breken. Vergeet deze ook niet op te ruimen. Dan monteren we de bougie weer. Deze draaien we vast en we zijn klaar. Zo heb je nog vele jaren plezier van, in dit geval, de bosmaaier!
Verschillende V-Coil-reparatiesets
Ik heb hier twee setjes voor mij: de M18 x 1,25 en de M14 x 1,25. Het grootste verschil tussen deze twee is dat tot en met M12 er, naast de tap en het krukje met de losse V-Coil-draadbussen, ook een boor bij zit. Bij M14 zit er dus geen boor in de set.
In dit geval werkten we met aluminium (cilinderkop) en hadden we geen boor nodig. Wanneer je met materiaal werkt zoals staal of ander hard materiaal, dan heb je wel een boor nodig. Check dan welke set de juiste boor voor jou bevat. In de set M8 zit ook een extra doorslagje. Deze zit ook bij grotere setjes, maar vanaf M12 niet meer: dan werk je met de punttang. Zoals ik eerder liet zien, kun je het puntje zo van de bus halen.
Vragen of opmerkingen?
Heb je vragen over of opmerkingen naar aanleiding van de video, neem dan gerust contact met ons op, of laat een reactie achter onder dit blog.
Bekijk hier een overzicht van de juiste voorboorafmetingen.
In deze video gebruikt Eerjan de volgende onderdelen:
M14x1,25 reparatieset
M8x1,25 reparatieset
Lees ook:
“Wat is een schroefdraadmeter en hoe gebruik ik deze?“
“Hoe werkt een schuifmaat?“
Heeft dit artikel je geholpen?
Productspecialist aandrijftechniek
3 reacties
Vanaf M14 x 1,25 zit er geen boor in het schroefdraad reparatie set.
Het zou fijn zijn wanneer u een tabelletje zou toevoegen met de juiste voorboor afmetingen.
Goedemiddag,
Ik neem aan dat de tappen voor de V -Col overmaats zijn, dat men voor de V-Col geen reguliere tappen kunt gebruiken?
De tappen zijn inderdaad groter. De dikte van de coil moet verwerkt worden.
Dat is ook de reden dat de boor al een grote diameter heeft dan de oude. Bijgaand het overzicht met afmeting boren… https://blog.indi.nl/nl-nl/wp-content/uploads/2023/02/Overzicht-draadas-V-coil-reparatieset.pdf
Overzicht tappen.. Staat op blz 54 van de info mbt de tappen… https://voelkel.com/media/d9/e0/48/1675342444/VC%2023.pdf