Hydrauliekfabrikant Aidro bracht dit jaar de HD3-AMES en de HDF-AMES op de markt. Deze stuurventielen zijn een sterk staaltje Italiaanse innovatie. De RVS behuizing van deze CETOP-ventielen is namelijk 3D-geprint. Hierdoor zijn ze niet alleen compact en corrosiebestendig, maar ook 65% lichter dan reguliere modellen. Daarmee is het een veelbelovende techniek binnen de hydrauliek.
Snel maatwerk
“Hydrauliek heeft veel baat bij de inzet van 3D printen,” stelt Aidro op haar website. “Met name voor de productie van kleine aantallen en specifieke wensen.” De nieuwe print technieken zorgen onder meer voor meer flexibiliteit en snelheid in het ontwerp en de productie. Zo kunnen losse onderdelen snel op maat gemaakt worden, of meerdere onderdelen omgevormd worden tot één geheel waardoor je geen pluggen meer nodig hebt.
Binnen een paar uur zijn prototypen ontworpen, geprint en gereed voor gebruik. Aidro werkt momenteel al met diverse metaalsoorten zoals RVS (van AISI 304 tot 316L), aluminium en titanium voor haar 3D-geprinte creaties. De HD3-AMES en HDF-AMES stuurventielen, twee pronkstukken in de Aidro-collectie, zullen we hier uitlichten.
HD3-AMES
In de HD3-AMES zijn 3D-geprinte materialen gecombineerd met een 316L RVS behuizing en twee spoelen. Het klephuis bestaat uit vijf kamers en is gemaakt met laserpoederbedfusie (LPBF) waardoor het stroompad is verbeterd. Het ontwerp en de met plastic ingekapselde spoelen maken het geheel zeer corrosiebestendig. De montageplaat voldoet aan ISO 4401 en DIN 24340 (CETOP 03).
Technische gegevens
Nominale doorstroming | 60 l/min |
Maximale doorstroming | 80 l/min |
Maximum nominale werkdruk (P, A, B) | 35 MPa (350 bar) |
Maximale druk bij T port | 16 MPa (160 bar) |
Beschermingsgraad | IP 65 |
Arbeidscyclus | 100% |
Bescherming AMP en Deutsch | IP69 – IP69k |
Gewicht | 0,53 / 0,68 kg |
HDF-AMES
De HDF-AMES heeft dezelfde eigenschappen als de HD3-AMES, maar met een belangrijk verschil. Het ventiel kan namelijk ook als één geheel worden geprint. Hierdoor voorkom je eventuele montageproblemen en lekkage tussen de werksecties in hydraulische installaties.
Voor de HDF-AMES is een breed scala aan optionele elementen beschikbaar die in het systeem kunnen worden geïntegreerd. Zo zijn er werksecties beschikbaar met Aan/Uit- of proportionele regeling en met parallel- of serieschakeling.
Hydraulische vloeistoffen
De afdichtingen en gebruikte materialen in de HD3-AMES standaardkleppen zijn samen te gebruiken met hydraulische vloeistoffen op minerale basis, opgewaardeerd met antischuimmiddelen en antioxidanten. De hydraulische vloeistof moet schoon worden gehouden en gefilterd volgens ISO 4406 klasse 19/17/14, of beter, en gebruikt in een aanbevolen viscositeitsbereik van 10 cSt tot 60 cSt.
Veelbelovende technologie
Aidro weet met de HD3-AMES en HDF-AMES bijzonder veelzijdige ventielen te produceren. Wij zijn benieuwd naar de verdere toepassingen van 3D-printing binnen de hydrauliek. Wij houden de ontwikkelingen uiteraard nauwlettend in de gaten voor je.
Heb je vragen over deze of andere stuurventielen, of een andere technische vraag? Stel ze hier onder het blog of neem gerust contact op. Ik help je graag verder.
Heeft dit artikel je geholpen?
Productspecialist hydrauliek