In Festo’s minisledes-lijn staat de SLT bekend als krachtig en compact. Maar de DGST heeft inmiddels het stokje overgenomen. Met betere prestaties, een lagere prijs en goede uitwisselbaarheid is deze minislede namelijk een uitstekende opvolger. In dit blog lees je meer over de belangrijkste voordelen, overeenkomsten en verschillen tussen beide.
De voordelen van de DGST op een rij
- Het juk en de slede bestaan uit één stuk. Hierdoor is deze robuuster en preciezer (loodrechtheid).
- De jukverbinding geeft minder speling en is hierdoor nauwkeuriger
- Beschikbaar in diameters van 8 en 12 mm
- Betere of gelijkwaardige geleiding/ belasting
- Vanaf maat 16 zijn er twee T-slots aanwezig. Hierdoor is positiemeting mogelijk en heb je toegang tot nieuwe applicaties zoals object sensing.
- Significant lagere prijs dan de SLT
- Basisvarianten zijn uit voorraad leverbaar. Samengestelde varianten met met demper (5 werkdagen levertijd)
Overeenkomsten en verschillen
De DGST-minislede is bijna één op één uitwisselbaar met de verouderde SLT. Het gatenpatroon van beide sledes is gelijk, maar er zijn wel een paar verschillen om rekening mee te houden:
- De DGST heeft alleen een luchtaansluiting aan de zijkant, de SLT ook aan de achterzijde
- De aansluitmaat van de koppeling op de DGST is kleiner
- De behuizing kan (minimaal) afwijken in de lengte (bekijk hier het overzicht)
- De DGST heeft geen mechanische interface aan de achterzijde
Een extra aandachtpuntje is dat in uitzonderlijke gevallen de DGST een schokdemper nodig heeft in plaats van de standaard demper. Dit geldt voor de hydraulische demping-variant (A-CC-B variant van SLT). Check dit vooraf dus goed. Neem bij vragen gerust contact op een van onze productspecialisten, of laat een bericht achter onderaan deze pagina.
Een overzicht van de vervangers
SLT | DGST | ||
Materiaal | Typecode | Materiaal | Typecode |
SLT-6-…-P-A | DGST-6-…-PA | ||
170549 | SLT-6-10-P-A | 8085105 | DGST-6-10-PA |
170550 | SLT-6-20-P-A | 8085106 | DGST-6-20-PA |
170551 | SLT-6-30-P-A | 8085107 | DGST-6-30-PA |
170552 | SLT-6-40-P-A | 8085108 | DGST-6-40-PA |
170553 | SLT-6-50-P-A | 8085109 | DGST-6-50-PA |
SLT-10-…-P-A | DGST-10-…-PA | ||
170554 | SLT-10-10-P-A | 8085116 | DGST-10-10-PA |
170555 | SLT-10-20-P-A | 8085117 | DGST-10-20-PA |
170556 | SLT-10-30-P-A | 8085118 | DGST-10-30-PA |
170557 | SLT-10-40-P-A | 8085119 | DGST-10-40-PA |
170558 | SLT-10-50-P-A | 8085120 | DGST-10-50-PA |
170559 | SLT-10-80-P-A | 8085121 | DGST-10-80-PA |
SLT-16-…-P-A | DGST-16-…-PA | ||
170560 | SLT-16-10-P-A | 8085130 | DGST-16-10-PA |
170561 | SLT-16-20-P-A | 8085131 | DGST-16-20-PA |
170562 | SLT-16-30-P-A | 8085132 | DGST-16-30-PA |
170563 | SLT-16-40-P-A | 8085133 | DGST-16-40-PA |
170564 | SLT-16-50-P-A | 8085134 | DGST-16-50-PA |
170565 | SLT-16-80-P-A | 8085135 | DGST-16-80-PA |
170566 | SLT-16-100-P-A | 8085136 | DGST-16-100-PA |
188412 | SLT-16-125-P-A | 8085137 | DGST-16-125-PA |
188413 | SLT-16-150-P-A | 8085138 | DGST-16-150-PA |
SLT-20-…-P-A | DGST-20-…-PA | ||
170567 | SLT-20-10-P-A | 8085139 | DGST-20-10-PA |
170568 | SLT-20-20-P-A | 8085140 | DGST-20-20-PA |
170569 | SLT-20-30-P-A | 8085141 | DGST-20-30-PA |
170570 | SLT-20-40-P-A | 8085142 | DGST-20-40-PA |
170571 | SLT-20-50-P-A | 8085143 | DGST-20-50-PA |
170572 | SLT-20-80-P-A | 8085144 | DGST-20-80-PA |
170573 | SLT-20-100-P-A | 8085145 | DGST-20-100-PA |
188416 | SLT-20-125-P-A | 8085146 | DGST-20-125-PA |
188417 | SLT-20-150-P-A | 8085147 | DGST-20-150-PA |
188418 | SLT-20-200-P-A | 8085148 | DGST-20-200-PA |
SLT-25-…-P-A | DGST-25-…-PA | ||
170574 | SLT-25-10-P-A | 8085149 | DGST-25-10-PA |
170575 | SLT-25-20-P-A | 8085150 | DGST-25-20-PA |
170576 | SLT-25-30-P-A | 8085151 | DGST-25-30-PA |
170577 | SLT-25-40-P-A | 8085152 | DGST-25-40-PA |
170578 | SLT-25-50-P-A | 8085153 | DGST-25-50-PA |
170579 | SLT-25-80-P-A | 8085154 | DGST-25-80-PA |
170580 | SLT-25-100-P-A | 8085155 | DGST-25-100-PA |
188422 | SLT-25-125-P-A | 8085156 | DGST-25-125-PA |
188423 | SLT-25-150-P-A | 8085157 | DGST-25-150-PA |
188424 | SLT-25-200-P-A | 8085158 | DGST-25-200-PA |
SLT-10-…-A-CC-B | DGST-10-…-Y12A | ||
197891 | SLT-10-30-A-CC-B | 8085166 | DGST-10-30-Y12A |
197892 | SLT-10-40-A-CC-B | 8085167 | DGST-10-40-Y12A |
197893 | SLT-10-50-A-CC-B | 8085168 | DGST-10-50-Y12A |
197894 | SLT-10-80-A-CC-B | 8085169 | DGST-10-80-Y12A |
SLT-16-…-A-CC-B | DGST-16-…-Y12A | ||
197895 | SLT-16-30-A-CC-B | 8085176 | DGST-16-30-Y12A |
197896 | SLT-16-40-A-CC-B | 8085177 | DGST-16-40-Y12A |
197897 | SLT-16-50-A-CC-B | 8085178 | DGST-16-50-Y12A |
197898 | SLT-16-80-A-CC-B | 8085179 | DGST-16-80-Y12A |
197899 | SLT-16-100-A-CC-B | 8085180 | DGST-16-100-Y12A |
197900 | SLT-16-125-A-CC-B | 8085181 | DGST-16-125-Y12A |
197901 | SLT-16-150-A-CC-B | 8085182 | DGST-16-150-Y12A |
SLT-20-…-A-CC-B | DGST-20-…-Y12A | ||
197902 | SLT-20-30-A-CC-B | 8085183 | DGST-20-30-Y12A |
197903 | SLT-20-40-A-CC-B | 8085184 | DGST-20-40-Y12A |
197904 | SLT-20-50-A-CC-B | 8085185 | DGST-20-50-Y12A |
197905 | SLT-20-80-A-CC-B | 8085186 | DGST-20-80-Y12A |
197906 | SLT-20-100-A-CC-B | 8085187 | DGST-20-100-Y12A |
197907 | SLT-20-125-A-CC-B | 8085188 | DGST-20-125-Y12A |
197908 | SLT-20-150-A-CC-B | 8085189 | DGST-20-150-Y12A |
197909 | SLT-20-200-A-CC-B | 8085190 | DGST-20-200-Y12A |
SLT-25-…-A-CC-B | DGST-25-…-Y12A | ||
197910 | SLT-25-30-A-CC-B | 8085191 | DGST-25-30-Y12A |
197911 | SLT-25-40-A-CC-B | 8085192 | DGST-25-40-Y12A |
197912 | SLT-25-50-A-CC-B | 8085193 | DGST-25-50-Y12A |
197913 | SLT-25-80-A-CC-B | 8085194 | DGST-25-80-Y12A |
197914 | SLT-25-100-A-CC-B | 8085195 | DGST-25-100-Y12A |
197915 | SLT-25-125-A-CC-B | 8085196 | DGST-25-125-Y12A |
197916 | SLT-25-150-A-CC-B | 8085197 | DGST-25-150-Y12A |
197917 | SLT-25-200-A-CC-B | 8085198 | DGST-25-200-Y12A |
Heeft dit artikel je geholpen?
Productspecialist pneumatiek
2 reacties
Bedankt voor uw duidelijk overzicht André.
Tijdens het vergelijk van beide slede cilinders heb ik volgende zaken opgemerkt:
– Het gatenpatroon van beide cilinders is niet hetzelfde op het kopvlak. Indien de cilinder op deze manier gemonteerd wordt, is dit niet 1-op-1 te vervangen
– Om de fijnafstelling van de aanslagbout aan te passen, is op de SLT cilinder de mogelijkheid om de huls met een steeksleutel tegen te houden en met een inbussleutel de aanslag zelf aan te passen. Bij de DGST cilinder is de huls rond aan de buitenkant en kan deze enkel met een inbussleutel aan de binnenkant vastgezet worden. De aanslag zelf dient met een kleinere inbus sleutel geregeld te worden. Dit werkt dus handiger bij de SLT cilinders dan bij de DGST cilinders.
Wat de prestaties en levensduur van deze cilinders in praktijk zijn, gaan we na verloop van tijd pas kunnen evalueren.
Bedank voor je bericht Arne, ik heb je privé een bericht gestuurd om het 1 en ander te verifiëren.