Zowel zuiger- als schroefcompressoren vragen om een specifieke bediening om storingen tot een minimum te beperken. Toch kan het voorkomen dat de compressor niet volgens verwachting werkt. We zetten de meest voorkomende storingen en oplossingen op een rij.
Zuigercompressoren
In het algemeen: een zuigercompressor moet altijd aan-/uitgezet worden d.m.v. de drukschakelaar. Bij het gewoon uitschakelen van de stroom of het uittrekken van de stekker kan de drukschakelaar niet ontluchten waardoor er een hoge druk boven de cilinder blijft staan. Deze druk kan zo hoog zijn dat de elektromotor niet sterk genoeg is om de pomp de eerste slag te laten maken. De elektromotor kan hierdoor verbranden.
De zuigercompressor doet het niet bij inschakelen drukschakelaar:
- Zekering is defect: nieuwe zekering plaatsen.
- Drukleiding is niet ontlucht: drukleiding ontluchten.
- De ketel staat nog op druk: compressor start weer als de druk is gedaald in de ketel.
- Motor is defect: repareren of vernieuwen.
- Thermisch uitgevallen: thermische beveiliging resetten.
- Drukschakelaar is defect: drukschakelaar vervangen of vernieuwen.
De compressor valt thermisch uit:
- Er is een fase uitgevallen: zekering vervangen.
- Elektrakabel losgeraakt: opsporen en vastzetten/vervangen.
- Persleiding ontlucht niet: afblaasventiel/drukschakelaar repareren of vervangen.
- Te weinig spanning: verlengsnoeren verwijderen of verzwaren.
- 3/2 ventiel is defect (3-phase): ventiel vervangen.
De compressor blijft afblazen:
- De terugslagklep is defect: vervangen en reinigen.
De luchtopbrengst is achteruitgegaan:
- Het luchtfilter is vervuild: filter reinigen/vernieuwen.
- De V-snaar te los: snaar (na)spannen.
- Cilinderkleppen zijn defect: kleppen incl. pakking vernieuwen.
Veiligheidsventiel lekt:
- Keteldruk is te hoog: drukschakelaar afstellen.
- Veiligheidsventiel/overdrukventiel is defect: ventiel repareren of vervangen.
Schroefcompressoren
De machine wil niet starten:
- Er is geen spanning: netvoeding controleren.
- Zekering defect: zekering vervangen.
- Motorbeveiliging uitgevallen: de beveiliging resetten via aan-uitschakelaar.
De compressor wil niet starten en de controlelamp van de olietemperatuur brandt:
- De thermostaat voor de te hoge olietemperatuur is uitgevallen: de omgevingstemperatuur is te hoog, verbeter de temperatuur in de compressorruimte.
De compressor bereikt de werkdruk niet:
- Het luchtverbruik is te hoog: verminder het verbruik, controleer de afnemers.
- De bypass-klep blijft geopend: het elektrische systeem controleren.
Lees ook:
Hoe vervang ik de klepplaten van een compressor?
Zo maak je een succesvolle ringleiding voor perslucht
Zo kies je de juiste persluchtslang van Festo
Heeft dit artikel je geholpen?

Productspecialist pneumatiek
56 reacties
Hello Andre i turn on my compressor buth he has no pressure, the manometer rises until 4 bar, normal i use 8 bar, air rouching out on the pressostate what,s the throuble??
Hello Norman,
It sounds like the check-valve is dirty or broke, please check this first.
If this isnt the problem please send me a picture from the compressor and the type-plate : andre.been@indi.nl
Nieuwe condensator 30uf geplaatst, compressor start wel maar stroom 28A in aanloop dakraam 16A gaar dat niet houden. Wat is het mogelijk probleem.
Hallo Andre. Ik heb een soort gelijk probleem bij mijn Airpress HP 1.5. Ik gebruik ‘m zelden, alleen om banden op te pompen. Sinds vandaag ontsnapt er lucht uit de kompressor. Hij komt wel op druk maar blijft lucht verliezen ergens uit de kompressor. Ik begrijp dat dit de terugslagklep kan zijn. Mijn vraag is, kan ik deze zelf eenvoudig schoonmaken en/of vervangen? Ik vind dat ie overigens wel snel defect is. Heb ‘m misschien 20 keer enkele minuten gebruikt in 2 jaar tijd.
Alvast bedankt voor je antwoord.
met vriendelijke groet, Rob Post
Dit zou hoogstwaarschijnlijk de terugslagklep zijn, door vervuiling vanuit de tank.
Even losschroeven en schoonmaken, dit is eenvoudig zelf te doen.
Mocht hij daarna nog niet goed functioneren kunt u contact met ons opnemen voor een nieuwe klep.
Soms is weinig gebruik juist in het nadeel.
Goedemiddag,
Ik heb een geluidgedempte creemers met een Condor mdr3 drukschakelaar. De compressor slaat netjes af bij 10 bar.
Maar als de druk daalt slaat hij helaas niet weer aan. Ik heb het plastic kapje even verwijderd, en als ik dan het hefboompje een klein tikje geef begint de compressor weer. (ik dacht nu is het opgelost, zat misschien wel vast) maar niks is minder waar.
Het veertje is niet kapot en kan verder niks geks ontdekken. heb de schakelaar ook met een andere condor mdr3 vergeleken en niks geks gevonden.
Weet u misschien wat het is?
Hoor graag van u, alvast bedankt.
M.v.g.
Mijn Fini compressor heeft kortsluiting, als ik de stekker er in doe slaat de stop er gelijk uit, het Netsnoer heb ik al vervangen, kan het de condensator zijn, motor zit niet vast, hij is pas nog gebruikt en weg gezet, en nu ineens kortsluiting
Ik heb een kassier m26 en die start wel maar na een paar minnuten valt die uit
Goedemorgen Frank
Bedoel je de Kaeser M26. Ik heb helaas de kennis niet van deze machine. Probeer zaken uit te sluiten; Meten is weten! Als je nog vragen hebt horen wij het graag.
Goedendag, Ik heb ook een probleem met mijn Airpress HP 2.
!5 jaar goed gedraaid, ook groot deel banden.
Hij laad ie op tot 7 Bar, maar er komt geen lucht meer uit.
Ik vond wel naast de compressor op de grond de rode deksel van de uitblaasmanometer meter met inhoud.
De veer, koperen schroefmechanisme en deksel heb ik weer gemonteerd, maar finctioneert niet meer. Wat kan ik doen?
Goedemorgen.
Ik kom er niet helemaal uit met uw omschrijving, wat heeft u zelf al uitgesloten? komt er wel druk op uw slang?
Dag, mijn einhell airtech euro 4300v bouwt geen druk op. Nadat ik de machine aanzet pompt hij met weinig toeren kort druk op. Heel kort ongeveer 10 seconden. Daarna slaat hij af. Dit gebeurt gewoon bij een koude start. Het lijkt erop dat de machine niet op toeren komt om druk op te bouwen. Kun je me adviseren
Goedemorgen.
Wat heeft u reeds uitgeloten. Is het echt de e-motor, of slaat de machine af omdat de tank reeds op druk is.
Kan het zijn dat de tank al op druk is? Waardoor deze snel afslaat.
Hallo, ik heb een schneider compact 200 compressor. Het probleem is dat als hij wordt aan gezet de compressor blijft draaien tot 8 bar en dan de lucht door het overdrukventiel de lucht uit blaast. De compressor blijft evengoed constant draaien en gaat na een tijdje weer door de overdruk. Drukschakelaar is al vernieuwd. Veiligheidsklepje aan de tank is zover ik kan zien ook niet defect. Thermische beveiliging doet het ook.
Bijdeze heb ik ook een compressor 8 bar 5 lieter zetten hem vanmorge aan niets aan de hand maar moest even knopje uitzetten geen probleem toch even werk over lech waar bij ik klaar was en hem weer aan zette dee die het niet meer knopje brand nie meer dus geen stroom wat kan dat zijn gr peter
Hallo,voor de echte vakman een vraag
Ik heb een Creemers schroefcompressor Rcn 1000l/M
Hij krijgt van uit t niets een heel hoog scherp geluid
( kunnen dit de lagers van elektromotor zijn ) ?
Wie weet hier raad mee
Graag hulp !
Ik heb een probleem met een 220V Parkside compressor PKO 400 B1. Het probleem is dat hij prima start en vlot op toeren komt, , maar dan klikt de thermische 15A zekering eruit. Aanvankelijk gebeurde dit incidenteel, maar nu elke keer na 10 seconden lopen al. Eerst heb ik een andere 15A zekering gekocht, maar ook die vliegt er steeds uit. Ik heb toen zuigers en drijfstangen verwijderd zodat de elektromotor onbelast kan lopen, (draait ook vrij soepel met de hand), maar dat maakt niks uit. Ook een ander stopcontact helpt niks. Beide condensatoren heb ik doorgemeten en die lijken prima (200uF en 45uF). Van de motor komen 5 draden: 2 x blauw, 1 x rood, 1 x zwart en 1 x grijs. Hen je enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Ik heb het gevonden !!In de compressor zit een centrifugaal schakelaar waarmee een aanloopwinding wordt geschakeld. Dit contact bleek ingebrand, waardoor het bleef ‘plakken’. Na het opzuiveren van het contactpunt-vlakje met een fijn vijltje loopt het weer als een zonnetje.
Helaas, te vroeg gejuigd… Hij loopt nu wel vlot aan, en loopt een tijdje prima, maar bij een druk van 5 bar schakelt de overbelastingszekering de compressor toch weer uit.
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn compressor. Ik weet niet juist welk model het is aangezien mijn Vader deze aangekocht heeft. Het probleem is day het toestel niet meer af slaat als deze op druk is. Hij blijft dus constant lucht bij zuigen en ook merk ik dat er bij de lucht zo goed als altijd olie mee naar buiten geblazen wordt. Mijn Vader has het toestel wel aangesloten via een stekker met een schakelaar op dus werd het toestel steeds af gezet door de stroomte onderbreken. Kan dit hier bij te maken hebben?
Mvg
Ruben Thomas
Hallo, ik heb een Atlas Copco compressor XAS 40dd-N. Bij start met kranen open blijft diesel op volle toeren lopen. als ik de kranen sluit dan loopt de druk op en uiteindelijk slaat de diesel motor af. wat kan hier de oorzaak van zijn?
groet, Sjef Stikkelbroeck
Hallo, mijn compressor doet ineens iets geks. Hij pomp netjes op druk zoals altijd. Alleen nu wanneer ik er een blaas pistool op zet, geeft hij eerst een redelijke puf, en daarna blaast hij erg zacht. Terwijl er wel volle druk op de tank staat. Is dit iets met de regulator? Ik heb tot nu toe niet veel verstand van compressoren.
hallo ik heb een aircraft type airstar F 503/200. het probleem is het kleine slangetje op de keerklep knapt steeds wanneer de compressor boven de 4 bar komt.
Goedemorgen Gary,
Het kan zijn dat er een verkeerd materiaal slang is toegepast, die niet bestand is tegen de warmte van de pomp.
Wij hebben hier PA slang voor in het pakket en is per meter te bestellen.
Afhankelijk van de diameter is deze hier te vinden: https://www.indi.nl/nl-nl/p/PA-12-slang-6x4mm-zwart-PA64BK
Beste,
Kan iemand mij vertellen hoe een versleten schroefcompressor zich uit?
Betreft een Kaeser schroefcompressor 55 kW van ongeveer 20 jaar oud met ongeveer 100.000 draaiuren.
Compressor krijgt regelmatig onderhoud filters/ olie/ v-snaren/ olie afscheider etc en 1x per jaar volledig uitelkaar en alle koelers van buiten en inwendig gereinigd
De compressor draait eigenlijk (nog) zonder problemen maar de slijtage moet toch gevolgen hebben voor het rendement/olie verbruik etc
We hebben het vermoeden dat we steeds meer olie uit het luchtsysteem aftappen en na vergelijk met een andere nieuwe compressor onze veel heter draait bij dezelfde omstandigheden.
Navraag bij Kaeser leerde ons dat het schroefblok al bij 40.000 draaiuren vervangen zou moeten worden!
dus we zitten op 2,5 maal het maximum aantal draaiuren.
Groet,
Robert
Dag André,
Ik heb een airpress zuiger compressor type met olie die bij het opstarten lijkt vast te lopen. De eerste slag is dan moeilijk, soms gaat de motor na een tijdje draaien maar vaak ook niet. Zou dit de drukschakelaar kunnen zijn?
Hallo, ik heb een zuigercompressor 50l. Er was steeds luchtverlies uit de regelunit dus heb ik die vervangen door juist dezelfde. Probleem blijft: aanzetten: bouwt mooi druk op tot 8 of 9 bar. Pomp slaat af en je hoort een onwaarschijnlijk geluid van luchtverlies. De druk daalt tot 5 a 6 bar en de pomp start terug. Bij het uitzetten v d. Motor met de schakelaar verliest de pimp ook druk. Wat nu. Ik las over de terugslagklep. Is dat de verbinding tussen compressor en regelunit?
Aan de zijkant op de tankkaart zit een messing terugslagklep. Daar zit een moer met sleutelwijdte 24. Draai die los en reinig de rubberen dop. Kan roest of kleine stukjes materiaal op klep zitten
Goedenmiddag, heer Been,
Heb een nieuwe zuiger compressor /pomp uitgevonden die op zwaartekracht werkt.
Hoe bereken ik de druk in bar?.
Cilinder lengte 1000mm
Diamete zuigerr;100
Zuiger gewicht;10kg
Doordat Cilinder met verzwaarde zuiger in een ronddraaiende wiel is geplaatst zal de zuiger ieder keer weer naar onderste punt vallen en hierdoor druk creëren.
(In de eerste instantie maak ik geen gebruik van de valkracht)
Met Vriendelijke Groet,
tano
Goedemiddag,
Ik heb een geluidgedempte creemers met een Condor mdr3 drukschakelaar. De compressor slaat netjes af bij 10 bar.
Maar als de druk daalt slaat hij helaas niet weer aan. Ik heb het plastic kapje even verwijderd, en als ik dan het hefboompje een klein tikje geef begint de compressor weer. (ik dacht nu is het opgelost, zat misschien wel vast) maar niks is minder waar.
Het veertje is niet kapot en kan verder niks geks ontdekken. heb de schakelaar ook met een andere condor mdr3 vergeleken en niks geks gevonden.
Weet u misschien wat het is?
Hoor graag van u, alvast bedankt.
M.v.g.
Heb een compressor kibani moet de luchtfilter erop staan kan het zijn dat hij geen druk maak zonder luchtfilter gr
Hallo Freddy,
Dit moet normaal geen verschil maken.
Ik heb een compresseur pouwer plus 50l en hij komt maar op 3 kg druk hoger komt hij niet
Wat zou dit kunnen zijn
Gr
Hallo Freddy
Dit kan meerdere oorzaken hebben, slijtage, lekkage, afstelling.
Helaas kunnen wij zonder meer details geen goed antwoordt geven.
Fijne avond !
Erik
Wat zou een van de oorzaken kunnen zijn
Gr
Hallo Freddy
Helaas kunnen wij zonder meer details geen goed antwoordt geven.
IK HAD EEN LEKKAGE BIJ DE DRUKSCHAKELAAR.NU ZIT ER AAN DE ACHTERKANT HET INLAAT BUISJE VAN DE AFSLAGKLEP
DEZE ZIT MET EEN BORSTJE TUSSEN HET ACHTERSTE DEEL VAN DE VOETPLAAT EN WORD GEBORGD MET EEN PLASTIC VORKJE .
NU WAS DIT VORKJE TOTAAL INGEDRUKT WAARDOOR HIJ KANTELDE EN NIET MEER GOED AF SLOOT. HET PLASTIC WAS TOTAAL INGEDRUKT.
NU HEB IK VAN METAAL EEN NIEUW VORKJE GEMAAKT ( ZELFDE DIKTE ALS HET KUNSTSTOF VORKJE WAS 3.5 MM ) HIERMEE HET UITEINDE VAN HET BORSTJE WEER GEBORGD WAARDOOR HIJ WEER VAST ZIT EN NU KAN HIJ NIET MEER KANTELEN WAARDOOR HIJ NU OP ZIJN PLAATS BLIJFT ZITTEN EN NIET MEER LEKT
Ik heb een Michelin compressor van 100L met 3PK motor.
Als ik hem aan wil zetten bromt hij even en slaat dan niet aan maar lijkt in een beveiligde stand te schieten en doet niets meer! 🙁
Hallo Niels.
Wij zijn zo niet bekend met de compressoren van Michelin, dus in detail antwoordt geven wordt daarom uitdagender.
Maar, probeer eens te kijken naar de condensator, als een elektromotor een brom geeft, kan het zijn dat deze niet meer werkt.
Wat zou dit kunnen veroorzaken en hoe los ik dit op?
@Niels, zet je hem uit dmv de drukschakelaar of met stekker ?
Het gebeurd vaak dat deze niet wordt uitgezet dmv de drukschakelaar (rode knop!) en dan zal hij niet ontluchten boven de cilinder waardoor de cilinder niet de slag kan maken aan het begin en dus kan verbranden als dit te lang duurt.
Ofwel, hij moet altijd ontluchten of bij het uitzetten terwijl hij pompt of nadat hij klaar is met pompen.
goedemiddag ,ik heb een atlas copco superflow lfx wcf compressor
de compressor pompt wel vol maar als deze bijna vol is dan slaat de motor niet al maar gaat steeds langzamer lopen tot deze bijna niet meer loopt heb het idee dat hij doorbrand als ik het niet zelf afzet met de rode knop
ligt dit aan de aan uit schakelaar rode /zwarte knop die apart op de muur zit of is er iets anders kapot of werkt niet goed meer ik heb er niet veel verstand van maar zou het toch zelf willen proberen op te lossen heeft iemand advies
alvast bedankt
Goedendag Jacqueline,
Het klinkt inderdaad of dat de drukschakelaar niet meer naar behoren werkt.
Zou je eventueel een foto en of typenummer van de drukschakelaar door willen sturen aan : Specialisten@INDI.nl ?
Dit omdat wij geen gegevens hebben van deze Atlas Copco maar als we het nummer van de drukschakelaar hebben kunnen we er vast uitkomen.
Hallo,ik heb een rotorcomp NK60 schroefcompressor. Deze drijf ik aan met een 13pk benzinemotor. Alles draait soepel totdat ik het luchtventiel (220v) inschakel. De v-snaar begint te slippen en de compressor draait niet meer. Alsof de tegendruk ineens te hoog is. De luchtleiding is niet afgesloten. Zit er nog een klep achter de schroeven? Alvast bedankt voor de input.
Hallo René,
Ik zie niet helemaal wat je bedoelt, zou je hier ons telefonisch over kunnen contacten 088-0666000 ?
mijn compressor blaast lucht uit inplaats van dat hij lucht opslaat in zijn tank
Beste Erik,
Ik heb een Union oilles compressor Orkan169H. De compressor bouwt wel druk op, maar er komt geen lucht uit de aangesloten slang. Nu heb ik zojuist de drukregelaar vervangen, maar het probleem blijft hetzelfde. Nu lees ik dat dit iets met de terugslagklep te maken kan hebben? Zo ja, waar zit dit onderdeel en kan ik hiet zelf iets aan doen?
Hallo Willem
https://assets.indi.nl/images/ZOOM/347062000_pl.jpg
https://www.indi.nl/nl-nl/p/Terugslagklep-1/2-1/2–9048007
Ik ken jouw type compressor niet, maar meestal ziet de terugslagklep zo uit.
hallo , ik ben nieuw op het forum … ik heb een garagebedrijf en maak gebruik van een Ingersoll rand UNI 7-8-H schroef compressor … maar de laaste weken blijft ie lucht lekken en slaat ie om de minuut aan om op druk te komen !
ik heb hier duidelijk geen kaas van gegeten . dus….
weet iemand raad of heb je tijd om deze na te kijken en reparereren ? (natuurlijk tegen betaling) 0629199169
Beste, Ik heb een kibani 3pk 100L compressor en deze stopt momenteel steeds bij 2 bar. De compressor blijft wel draaien maar de druk komt niet hoger. Olie werd ververst, vocht afgelaten en luchtfilters uitgeblazen maar dit wijzigt niets. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en welke stukken eventueel vervangen dienen te worden? Indien extra info nodig laat maar weten. Alvast bedankt, mvg, Peter
Goedemorgen,
Ik ben niet bekend met het merk maar kan het zijn dat het overdrukventiel niet meer naar behoren werkt, blaast deze bijvoorbeeld constant af?
Controleer ook even de pressostaat en eventueel de terugslagklep, let op dat er geen druk meer in de ketel zit bij demonteren van onderdelen!
Mocht dit niet baten dan graag telefonisch contact: 088-0666004
Beste Andre,
Bedankt voor het snelle antwoord. Een luchtlek heb ik niet gevonden, als ik de compressor afzet blijft deze ook zijn 2 bar behouden, overdrukventiel lijkt het dus niet te zijn. De pressostaat heb ik al eens de kap afgehaald, maar visueel zie ik hier niets aan. Ik zal even de pressostaat en overdrukventiel nog demonteren en kom hierop terug indien ik niets zie. Nogmaals bednakt voor het snelle antwoord.
Beste André,
Ter info: Bij het demonteren van de pressostaat is deze volledig afgebroken net boven de tank, alles voor de container dus. Bedankt voor de hulp en ik ga op zoek naar een nieuwe ter vervanging. Mvg, peter
Mijn compressor springt aan, draaid, maar de druk in het vat blijft onbestaande? De 2 meters blijven gewoon bendeden staan…enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Hallo Kevin, merk je ook ergens lekkage bij het pompen?
Dit kan nl meerdere oorzaken hebben, het ontluchtingsventiel in de cilinderkop, die de compressor vrij laat lopen alvorens druk op te bouwen, kan defect zijn. De drukschakelaar of de terugslagklep lekken door of misschien is de zuiger(veren) defect.
Graag even controleren of er ergens lekkage is en vanuit daar kunnen we en beter beeld krijgen van het defect.