De term hulpstuurlucht, ook wel pilootlucht of stuurdruk genoemd, kom je soms tegen bij pneumatische ventielen. Maar wat houdt deze term precies in, en wat zijn de voor- en nadelen? In dit blog leg ik het uit.
Externe lucht als stuurhulp
Hulpstuurlucht betekent dat je een externe luchttoevoer nodig hebt om de ventielen te kunnen bedienen. Deze externe toevoer moet tussen de 2 en 8 bar liggen. Het voordeel bij elektrisch bediende ventielen met externe hulpstuurlucht is dat deze kunnen schakelen vanaf -0,95 bar tot en met 10 bar, mits deze tussen de eerdergenoemde druk van +2 t/m 8 bar ligt. Een nadeel kan zijn dat je naast de persluchttoevoer voor het ventiel op poort 1, een tweede toevoer nodig hebt voor de stuurdruk.
Hulpstuurdruk herkennen in een schakelschema
In het symbool van de ventielen kan je de externe hulpstuurdruk herkennen aan de poort 12 en 14.
1 – Voeding / toevoer
2 – Arbeidspoort
3 – Ontluchting
4 – Arbeidspoort
5 – Ontluchting
12 – Hulpstuurlucht
14 – Hulpstuurlucht
82 – Ontluchting hulpstuurlucht
84 – Ontluchting hulpstuurlucht
Vragen of opmerkingen?
Ik hoop dat je inmiddels meer inzicht hebt gekregen in hulpstuurdruk bij pneumatische ventielen. Heb je toch nog vragen over pneumatiek, of een andere technische vraag. Laat gerust een berichtje achter onder dit artikel, of neem contact op. Ik of een van mijn collega’s helpt je graag verder.
Lees ook:
Wat is het verschil tussen monostabiele en bistabiele ventielen?
Zo configureer je eenvoudig ventieleilanden van Festo
Hoe kies ik het juiste druk- of filterreduceerventiel?
De elektrisch en pneumatisch bediende ventielen van Festo
Afbeeldingen: Festo
Heeft dit artikel je geholpen?

Productspecialist pneumatiek
1 reactie
1