Ook het Spectrum Solarteam heeft zich moeten aanpassen in deze tijden. Normaliter komen de mannen elke woensdag samen bij hun werkplek in Leek. Mark, Lars, Sjoerd, René, Tobias en Jurre werken daar aan hun Solarboot. Toch hebben ze manieren gevonden om innovatief bezig te blijven. INDI sponsort al enige tijd, dus de hoogste tijd om te polsen hoe het gaat. We nemen een kijkje in de werkplaats en treffen de helden achter de boot. Een relatief kleine loods is where the magic happens. René, Sjoerd en Lars vertellen over hun persoonlijke ervaringen en ideeën over de boot die altijd in ontwikkeling is.
De helden achter de Solarboot
Het Spectrum Solarteam bestaat uit zes jonge techneuten die een boot volledig from scratch opbouwen tot een Solarboot. Het team bestaat op dit moment uit zes man: twee van de zes zijn werkende en de andere vier zijn verdeeld over de Hanzehogeschool, Universiteit van Twente en de NHL Stenden. Dit maakt het team veelzijdig en zorgt ook voor innovatieve ideeën. Gereedschap is verzameld op planken in INDI-kratten, in de hoek staan een koffieapparaat en een magnetron. De werkplaats is klein maar netjes ingedeeld, precies genoeg ruimte zou je kunnen zeggen. Lars, Sjoerd en René zijn bezig met de Solarboot. “De missie is om een zo duurzaam mogelijke boot te maken die op zonne-energie vaart en die in wedstrijden competitief is”, vertelt elektro-student Lars Bouma.
We hebben nu een jaar niet kunnen racen, het idee is om de boot varend te houden en dus onderdelen te blijven testen en verbeteren.
Vierjarenplan
De mannen hebben een vierjarig plan als strategie bedacht: ze willen in die vier jaar zorgen voor een boot die draagvleugels heeft en nog sneller is dan nu. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer aanpassingen die het team wil doen. Zo leggen de drie uit dat ze blij zijn met hun slimme aanpassing die precorona is gemaakt. “Regelaars zitten samen in handige bakken. Dit hebben we zo gedaan voor als we iets willen verbeteren: we halen een bakje uit de boot, passen het aan en zetten het weer terug in de boot”, vertelt René Venema, die ook elektro-student is. “Tijdens corona is dit heel prettig, we kunnen makkelijk zo’n box mee naar huis nemen om eraan te werken”, vult wektuigbouwkundige Sjoerd aan. Het ontwerpen van elektrische componenten gebeurt ook vanuit huis, die ontwerpen bestellen ze vanuit China. Zo vindt het team, in deze tijden, toch een manier om zich aan hun vierjarige plan te houden.
Raceweekenden
Alle solarteams vanuit scholen of als particulier mogen meedoen aan de raceweekenden. Deze worden elk jaar georganiseerd door dezelfde organisatie. Helaas hebben de mannen al een tijd geen wedstrijd kunnen varen. Het Spectrum Solarteam staat binnen de Solarcommunity bekend om hun gekke ideeën. Zo kwamen ze, na de bouw van een torpedo onder hun boot en een verliezende wedstrijd, erachter dat dat ‘misschien’ een te grote stap was geweest. Vandaar dus het vierjarige plan. Sjoerd legt uit: “We hebben nu een jaar niet kunnen racen, het idee is om de boot varend te houden en dus onderdelen te blijven testen en verbeteren.” Als dat allemaal goed gaat willen de mannen al deze kleine verbeteringen in één keer overbrengen, op een nog snellere en nieuwe boot.
Het begin
In 2017 is het team geregistreerd als stichting, maar er zijn nu nog twee jongens over van het originele team. Echter breidt het team zo nu en dan uit met nieuwe leden. “Zoals onze IT’er Jurre”, geeft René als voorbeeld. “Hij benaderde ons via Facebook, dat klikte direct en zo is het team veranderd over de afgelopen jaren.” Het is niet zo dat er jaarlijks mensen weggaan, maar als iemand zich afmeldt staat het team zeker open voor een nieuw teamlid.
Drie jaar geleden hebben ze de romp gekregen, die is volledig van carbon. Panelen, kabels, stuur: daar begon het mee en vanaf dat moment is alles opgebouwd. “We strippen de boot eigenlijk elk jaar”, vertellen ze.
Als er tijdens de race een boot moet worden gerepareerd, staat iedereen klaar om die boot het water uit te helpen.
Solarcommunity
Er zijn twee soorten klassementen in de Solarcommunity, het eerste klassement houdt in dat elk team met een standaard boot moet beginnen, waar ze vervolgens kleine dingen op mogen aanpassen. Het Spectrum Solarteam zit in de andere klasse waarbij ze de boot volledig from scratch moeten opbouwen. “Er zijn dan alleen beperkingen in de vorm van: hoeveel zonnecellen op de boot mogen en hoe groot de boot mag zijn”, legt Lars uit. Tijdens de jaarlijkse raceweekenden staat het team op een camping, daar hebben ze geleerd dat alle teams erg sportief en behulpzaam zijn, waaronder zijzelf. “Natuurlijk is er concurrentie en willen we het snelst zijn tijdens een wedstrijd”, begint Sjoerd. “Maar als er tijdens de race een boot moet worden gerepareerd, staat iedereen klaar om die boot het water uit te helpen. En als op de camping iets moet worden gesoldeerd wil iedereen hun materiaal wel uitlenen. Het is een competitie, maar iedereen is vriendelijk en het is altijd leuk.”
Races
Een jaar niet kunnen racen is jammer, want dat zijn de momenten waar het team het meest naartoe leeft. Ze zijn blij als ze winnen, maar verliezen verpest het raceweekend en de ervaring absoluut niet. Bij de voorbereiding van een race checkt het team eerst of alles nog werkt, daarna volgt een testrit. “We gebruiken de handige INDI-kratten om al het gereedschap in mee te nemen”, vertelt Sjoerd. “De boot, tenten en slaapzakken stapelen we op de trailer en dan gaan we een gezellig weekend tegemoet.”
Zo’n weekend begint al op donderdag, wanneer de technische keuring is. Vrijdag en zaterdag zijn racedagen. “Zo’n racedag bestaat uit verschillende onderdelen: we beginnen met het langeafstandsparcours van 60 kilometer. Daarna volgt de sprint, slalom en topsnelheid”, licht Lars toe. “Als je een onderdeel wint krijg je een bepaald aantal punten, aan het eind van het weekend worden die punten opgeteld en wordt er een winnaar bekendgemaakt.” Na het seizoen wordt er ook een jaarwinnaar bekend gemaakt.
De toekomst
“De boot is nooit af”, zijn de jongens het met elkaar eens. We weten van de vorige update dat het team bezig is met een efficiëntere aandrijving en een nieuw E-ink-scherm wil plaatsen. “We willen nu dus proberen de zonnepanelen te koelen”, voegt Lars daaraan toe. “De panelen kunnen tot wel 15% minder vermogen opleveren als ze erg warm worden. Hoeveel het in ons geval scheelt als we de panelen blijven koelen, willen we gaan onderzoeken.” De panelen worden van de boot gehaald en onder de zonnepanelen komen een soort paddenstoeltjes, waardoor het water zich met slangetjes onder de zonnepanelen kan verspreiden. “We gebruiken het vaarwater en dat pompen we rond”, aldus Lars. In de zomer zijn ze van plan om dit te gaan testen.
“Het verbeteren van de techniek en het racen tegen andere teams maakt het uitdagend”, vat René samen. Het team kijkt uit naar nog vele races en innovaties voor hun duurzame boot. Wij houden het team in de tussentijd in de gaten en zijn nieuwsgierig naar de volgende update van de boot.
Lees ook:
Spectrum Solarteam update #5: de boot van dichtbij
Spectrum Solarteam update #4: de motorcontroller inbouwen
Spectrum Solarteam update #3: schroeven testen
Spectrum Solarteam update #2
Wordt Spectrum Solarteam de nieuwe wereldkampioen?