Het Spectrum Solarteam heeft de afgelopen tijd niet stil gezeten. Hoog tijd voor een update. In hun nieuwste video leidt IT’er Jurre je rond langs de verschillende onderdelen van de boot en legt hij uit hoe hij en zijn team steeds proberen om de getallen iets omhoog te krijgen. Verder lees je hier over het belangrijkste nieuws rond de boot en het team.
Ge-3D-printe aandrijvingsdelen
In de koude januaridagen richtte het team zich op het 3D-printen van nieuwe aandrijvingsdelen. Het precies passend maken van de motor en de vertraging was hierbij de grootste uitdaging. Door eerste prototypen te printen is de kans op fouten kleiner.
Onder de boot zit de aandrijving, ongeveer 40 cm onder het wateroppervlak. In de aandrijving zit de motor daarachter de planetaire-vertraging. “Die zorgt dat de roulatiesnelheid van de motor 12 keer vertraagt, zodat de schroef niet te hard draait.” Aldus Jurre in de video-update.
Nieuw E-ink-scherm
Ook nieuw is het zogenaamde E-ink-scherm. Deze verbruiken alleen energie wanneer de pixels op het scherm veranderen. Vergeleken met hun huidige LCD-scherm is deze tot wel 20 keer zuiniger! “We hebben een model waarmee we elke pixel individueel kunnen verversen. Door dit goed in te plannen: hoe vaak en waar het scherm ververst, verbruiken we dus aanzienlijk minder stroom dan met het oude scherm”, licht het team toe op hun website. De komende tijd bouwt het team deze in, wat een aardige klus is gezien hier een speciale houder voor nodig is.
De eerste tests met het vernieuwen van het scherm zijn in ieder geval positief. “Binnenkort kijken we of het nieuwe scherm ook goed samenwerkt met andere onderdelen die aan onze telemetriesysteem zitten gekoppeld. Daarna kunnen we de eerste interface gaan schrijven om het scherm daadwerkelijk in gebruik te nemen.”
Een upgrade voor de motor
Het solarteam ontving in februari de nieuwe motor. Met de kleinere afmetingen, hogere toerental en ingebouwde temperatuursensor hoopt het team meer grip te krijgen op de prestaties van de boot. De komst van de motor is ook een belangrijke stap in het afronden het ontwerpproces van de nieuwe aandrijving.
Qua ontwerp hebben de mannen zich ook over de contactor gebogen. Deze zorgt dat de spanning tussen de MPPT’s (inkomende vermogen van de zonnepanelen) en de accu wordt onderbroken wanneer de boot uit staat.
De getallen omhoog
De mannen zijn steeds op zoek naar manieren om de boot sneller en efficiënter te laten varen. “We hebben een topsnelheid van ongeveer 36 kilometer per uur en op een zonnige dag kunnen we er een flinke etappe mee varen”, vertelt Jurre trots in de video. Het team kan, als er geen zon is, ongeveer een uur lang 18 km per uur varen totdat de accu bijna leeg is. Om deze getallen omhoog te halen zijn zij bezig met het ontwikkelen van een nieuwe aandrijving. Ook willen ze een nieuwe strategie berekenen en meer gewichtsbesparing toepassen.
We kijken uit naar deze nieuwe ontwikkelingen en de volgende update. Wij houden je op de hoogte!
Bekijk hier alle vorige updates van het Spectrum Solarteam