Zeven vrienden uit Drachten. Ieder met een verschillende achtergrond, allen met dezelfde droom: wereldkampioen worden met een eigenhandig gebouwde zonneboot. Ambitieus? Zeker. Té hoog gegrepen? ‘Misschien wel’, zegt Jurre. ‘Als we de finish halen, is de wedstrijd voor ons geslaagd’. Waar je enige gelatenheid na deze woorden zou verwachten, rolt de twintigjarige Jurre juist strijdvaardig de mouwen op. ‘Een bootrace op zonne-energie’, vervolgt hij: ‘is nu eenmaal erg complex’. Om dit te illustreren, opent Mark het tekenprogramma ‘Solid Works’ op zijn laptop. Eén oogopslag op het 3D-model van de solarboot, bewijst het gelijk van Jurre; het is ingewikkeld.
Stand van zaken
Met nog 4 maanden voor de allereerste testrace in Akkrum (NK), staat de Drachtster eenheid van Spectrum Solarteam voor een uitdaging. De 6,8 meter lange romp is gekocht en in huis. Wat verder nog moet gebeuren, is de rest.
In willekeurig ieder andere sport zou men nerveus worden bij zoveel tijdsdruk. In de solarbranche maakt men zich niet zo snel druk. Ontwerpen duurt een jaar of langer. Zodra dit klaar is, begint het bouwen en ligt de boot binnen twee maanden in het water. De ontwerpfase is inmiddels afgevinkt. Nu is het wachten op de onderdelen. ‘Als alles binnen is, starten we met assembleren’, legt Mark uit.
Ondertussen zit het team niet stil. Wekelijks komen de techneuten bij elkaar voor het finetunen van de planning en de plannen. Een vraag die steeds terugkomt is deze: wat doen we zelf en wat laten we doen? Bij solarraces wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen boten die:
- geheel als bouwpakket worden aangekocht;
- onderdeel voor onderdeel door het team worden ontworpen en gebouwd;
- een combinatie zijn van 1 en 2.
Hoe meer je zelf sleutelt: hoe sneller en betrouwbaarder de boot wordt. Toch is er een keerzijde. Meer ‘zelf doen’ vraagt kennis, vergt tijd en kost veel geld. Om die reden heeft het Spectrum Solarteam onder meer de hulp ingeroepen van INDI. Als groothandel van technische onderdelen beschikt het bedrijf uit Leek immers over een verscheidenheid aan: lagers, keerringen, bouten, tandwielen, moeren, Festo-slangen, aandrijfassen en gereedschap; onderdelen die het solarteam ontzettend goed kan gebruiken.
Sponsor INDI
Duurzame oplossingen, alternatieve energiebronnen, maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het zijn zaken waar INDI zich hard voor maakt. INDI heeft zich daarom gemeld als hoofdsponsor en ondersteunt het team door zowel technische onderdelen als financiële middelen te verstrekken.
Dankzij INDI en de hulp van de andere sponsoren, kunnen we ons onderscheiden. We varen efficiënter omdat we gewicht besparen. Het rendement is beter en ook zijn we stabieler’, zegt René. ‘Als theorie en praktijk samengaan, halen we de finish en eindigen we sowieso in de top 5.
Plan B
Niets zo weerbarstig als theorie en praktijk. Op papier ziet het er prachtig uit. Berekeningen zijn kloppend, schaalmodellen uit den treure getest. De praktijk heeft echter zijn eigen waarheid. Wat als de solarboot – dat beschikt over een concept dat nooit eerder is toegepast – niet doet wat ‘ie moet doen? Wat als het bij de tewaterlating zinkt? ‘Dan hebben we wel iets van een probleem’, merkt Mark droogjes op. ‘Een plan B hebben we niet echt. Het gaat gewoon lukken. Iemand nog koffie?’.
En na 2018?
In 2018 ligt de focus op het werkend maken van het concept. In 2019 en daarna innoveren we de boot door verder te schaven aan het materiaal, de aerodynamica en de zonnepanelen. Vorig jaar werden er snelheden op het water behaald van 54 km/h. Tussen nu en tien jaar is de verwachting dat die snelheid verdubbeld is. ‘Wij zijn er trots op dat we deel van deze ontwikkeling uit mogen maken’, besluit Jurre het gesprek.
Wij wensen Spectrum Solarteam uit Drachten ontzettend veel succes bij de verdere voorbereiding en de solarraces. Wil je deze bijwonen of meer informatie? Klik dan eens op de website van Spectrum Solarteam.