Een verkeerd product besteld, een defect artikel, of je bent niet helemaal tevreden over je aankoop. Het zijn enkele redenen om een bestelling te retourneren. Afhankelijk van de reden en bezorgwijze bestaan er verschillende ‘routes’ in ons retourproces. In dit blog leg ik uit welke dit zijn, hoe je een retour aanmeldt en hoe wij deze verwerken. Zo weet je hoe je retourzending soepel verloopt en je creditfactuur zo snel mogelijk in orde is gemaakt.
Je retour aanmelden
Het kan een keer voorkomen dat een besteld artikel niet helemaal naar wens is. Je kunt het artikel dan binnen 2 maanden aan ons retourneren. Maar let wel op! Hier zitten een aantal voorwaarden aan. Zo moet het artikel compleet en niet gebruikt zijn en in de originele verpakking zitten wanneer je deze aan de vervoerder geeft voor retour.
Voldoe je aan de voorwaarden? Dan meld je eerst je retour aan in je besteloverzicht. Hoe het precies werkt lees je op deze pagina over verzenden en retourneren. Na het aanmelden ontvang je dezelfde dag een retourbevestiging via de mail. Deze versturen we automatisch naar het e-mailadres van je geplaatste order. Heb je binnen een dag geen mailtje ontvangen? Neem dan contact op met de klantenservice. Zij zorgt ervoor dat je alsnog een retourbevestiging ontvangt.
Retour van een dagbezorging
Wil je een bestelling retourneren die je overdag van DHL hebt ontvangen? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de verzending. Geen nood, dit is heel eenvoudig. Voeg de retourbevestiging toe aan elk pakket. Vervolgens geef je je pakket af bij een vervoerder en stuur je het gefrankeerd naar ons retouradres:
INDI.nl
Afd. Klantretouren
Breukelaarweg 33
7051 DW Varsseveld
Retour van een nachtbezorging
Maak je gebruik van nachtbezorging? Ook dan is retourneren simpel. Zorg ervoor dat de artikelen samen met de retourbevestiging in een INDI-krat zitten. Dit is hetzelfde krat als waarin de bestelling is bezorgd. Op het krat plak je een gekleurde retoursticker die je op aanvraag van ons ontvangt. Het krat plaats je weer in de afleverlocatie van de nachtbezorging en de vervoerder neemt het pakket bij een volgende bezorging mee retour.
De afhandeling en de creditfactuur
Onze klantenservice krijgt regelmatig de vraag waarom er na een terugzending nog geen creditfactuur is. Dit heeft te maken met de verwerking van de retourzendingen in ons magazijn. Omdat alle binnengekomen orders namelijk niet op dezelfde dag verwerkt kunnen worden, is de doorlooptijd van het retourproces 2 á 3 weken. Dit lijkt misschien lang, maar het is ook een secuur proces. Dat gaat zo:
Je retourpakket komt binnen bij de retourafdeling. Zij ontvangen dagelijks vele pakketten. De retouren worden één voor één verwerkt. De medewerkers controleren of alle artikelen van de retourbevestiging in de doos of het krat zitten. Vervolgens boeken zij de artikelen binnen zodat deze weer bij de voorraad worden opgeteld. Zodra dit afgehandeld is, gaat er een seintje naar het ordermanagementsysteem dat automatisch een creditfactuur aanmaakt.
Een incompleet of defect artikel
In zeldzame gevallen komt het voor dat je een incompleet of defect artikel ontvangt. Dan verloopt het proces net even anders. Neem hierbij contact op met de klantenservice zodat zij het retourproces regelen.
Zou je het artikel namelijk op de reguliere manier terugsturen, dan wordt het artikel weer in onze voorraad opgenomen. Een ander die dit product daarna zou bestellen, zou dan je defecte artikel ontvangen. Dat wil natuurlijk niemand.
En hoe zit het bij garantie of reparatie?
Hetzelfde geldt voor een garantie- of reparatieaanvraag. Hiervoor vul je een garantieformulier of reparatieaanvraag in. Deze mail je vervolgens naar de klantenservice. Zij regelen daarna het retourproces.
Een goede terugreis
Zoals je leest zijn niet alle retourzendingen gelijk en bestaan er verschillende wegen die naar ons retourmagazijn leiden. Om de terugreis van je bestelling soepel te laten verlopen en je creditfactuur snel aan te maken, is het belangrijk dat je verzending de juiste ‘route’ in het retourproces volgt. Kom je er niet helemaal uit, of heb je een andere vraag? Neem gerust contact op of reageer onder dit artikel.
Lees ook ons blog: ‘De voordelen van nachtbezorging‘.