Nieuwe werknemers warm welkom heten vinden wij bij INDI heel belangrijk. Voor onze zelfsturende organisatie, waarbij thuiswerken de norm is, is het namelijk niet alleen belangrijk dat een nieuwe INDI-held de werkwijze leert kennen, maar ook uitgebreid kennismaakt met collega’s. Melanie werkt sinds januari als Klantexpert bij INDI. Hoe heeft zij haar eerste periode ervaren? Welke tips heeft ze voor ons?
Hoe heb je je eerste dag ervaren?
“Rond 9.00 uur kwam ik het kantoor in Varsseveld binnenlopen. Er waren al wat collega’s om me op te vangen. Na een voorstelrondje hebben we eerst een kopje thee gedronken. Vervolgens ontving ik mijn laptop. Deze was helemaal ingericht, alle systemen deden het en ik kon overal inloggen. INDI was goed voorbereid op mijn komst.”
Hoe is je eerste week verlopen?
“Ik heb een warm welkom gehad. INDI voelt als een hechte groep collega’s waar ik met open armen ontvangen ben. In de eerste week heb ik met veel collega’s gebeld uit verschillende cirkels. Leuk dat iedereen wat aandacht aan mij schonk en zeker ook de tijd nam om kennis te maken. Uiteraard heb ik veel informatie ontvangen en voornamelijk mee gekeken met mijn directe collega’s uit de Klantexperts-cirkel.”
Wanneer begon je zelf met werkzaamheden?
“Op de tweede dag ben ik langzaam begonnen met het verwerken van verkooporders. Dit is een mooie manier om de webshop te leren kennen. Door het invoeren leerde ik al een aantal klanten kennen en zag ik de verscheidenheid van het assortiment. Het was nog wel even zoeken maar door mezelf tijd te gunnen, ging het prima.”
Wat vond je van het inwerkproces?
“Het was fijn om eerst eens mee te kijken maar uiteindelijk leer je door het zelf te doen. Omdat het zo veel verschillende werkzaamheden zijn duurt het inwerkproces langer. Gelukkig is daar bij INDI genoeg ruimte voor. Door het zo snel mogelijk zelf te doen leer je de achterliggende gedachte en weet je ook waarom je iets doet.”
Is er genoeg tijd aan het inwerken besteed?
“Ik heb genoeg tijd gekregen om het uitvoeren van rollen eigen te maken. Mijn collega’s gaven mij genoeg vertrouwen om zelf dingen uit te zoeken. Gewoon proberen en zie maar waar je tegenaan loopt. Ik leer nog steeds en kan gemakkelijk al mijn collega’s bellen met vragen. Ongeacht welke cirkel iemand zit, ze willen allemaal graag helpen. De eerste keer bellen met klanten vond ik wel spannend. Weet ik genoeg? Kan ik snel antwoord geven? Gelukkig geven onze klanten tijd genoeg om het uit te zoeken. De meesten zijn begripvol en hebben geduld.”
Hoe lang ben je op kantoor geweest en hoe was je eerste dag thuiswerken?
“Na een maand op kantoor gewerkt te hebben was het best spannend om de eerste keer thuis te werken. Ik was bang dat het te snel was maar niets bleek minder waar. Alle INDI-helden zijn bereikbaar voor vragen en dat scheelt een hoop. Ik kwam er ook al snel achter dat het niet erg is om vragen te stellen dus de drempel om te bellen was niet zo hoog.”
Ben je ergens tegenaan gelopen op je eerste dag thuis?
“Ik liep voornamelijk tegen kleine dingetjes aan, zoals tips die je makkelijk vraagt terwijl je aan het werk bent. Aan de andere kant had ik daarmee een goede reden om eens te bellen. Supermakkelijk en handig dat dat kan.”
Wat is je indruk tot nu toe van INDI?
“INDI is een leuk warm en open bedrijf. Er zijn geen leidinggevenden en deze mis ik ook niet. Zelfsturing werkt goed bij INDI omdat iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt.
De eerste INDI-dag met alle collega’s vond ik wel spannend omdat ik nog niet iedereen kende. Het is echter een uitstekende manier om iedereen te zien en te leren kennen. Fijn dat we dit elk kwartaal doen.
Bij INDI spreken we onze klanten aan met ‘je’ en dat was wel even wennen. Aan de andere kant spreken we vaak dezelfde klanten en houden we het daardoor informeel.”
Voel je je betrokken bij INDI?
“Ik voel me echt onderdeel van INDI. Er heerst een open sfeer en we zijn transparant. Alle cirkels delen informatie in Teams en dat maakt dat je je betrokken voelt bij het hele bedrijf in plaats van alleen je eigen cirkel.”
Wat wil je toekomstige medewerkers meegeven?
“Neem de tijd voor het inwerken. Het is belangrijk dat je veel meekijken en vraagt. Iedereen moet het op zijn eigen manier doen en mij heeft het erg geholpen door zoveel mogelijk op te schrijven in mijn eigen woorden. Zo onthoud je het beter en kun je het als naslag werk gebruiken indien nodig.”
Wat wil je verder nog kwijt?
“Elke dag een stand-up (korte werkvergadering met de cirkelleden, red.) leek in het begin wat veel maar viel mij uiteindelijk reuze mee. Het is een goed begin van de dag en zo zien we elkaar regelmatig, ondanks dat we allemaal voornamelijk thuiswerken. De manier van overleggen met zelfsturing was wel wennen. Na een aantal overleggen meegemaakt te hebben kwam ik er al snel achter dat het een effectieve manier van overleggen is. Ik voel mij op mijn gemak en ben vrij om mijn mening te geven.
Ik zie een goede match met een leuk team in een fijn bedrijf!
Uiteraard ziet het inwerkproces er in elke cirkel anders uit. Het is afhankelijk van de werkzaamheden maar de basis is gelijk. Iedereen ontvangt een warm welkom!”
Lees ook:
Hoe werkt een zelfsturende organisatie?
Ontmoet onze klantexperts
Fit aan het werk dankzij de gezondheidsguru