De kracht van Hydrau Constructie: snel schakelen met de juiste onderdelen

Meters aan bakkenkasten, enorme slanghaspels en stellages vol powerpacks. Hydrau Constructie in Den Haag is duidelijk goed voorbereid op iedere klus. In 1985 startte loonwerker Peter Hooijmans zijn eenmanszaak. Daarna groeide het bedrijf uit tot totaaldienstverlener in de hydrauliek. Zijn zoon Robin en technisch accountmanager Jasper van der Vaart staan inmiddels mede aan het roer. Wat is het geheim van hun succes?

Video afspelen

“Met het aanhouden van onze grijpvoorraad kunnen we snel schakelen en ter plaatse komen”

Robin Hooijmans 

mede-eigenaar Hydrau Constructie

“Wij gebruiken onderdelen vaak niet waarvoor ze bedoeld zijn”

Ronald Groot

Ronald Groot

Oprichter Metaal Maatwerk Groot

Snel schakelen tussen klussen

Peter Hooijmans staat voor een stellingkast vol magazijnbakjes. In zijn hand heeft hij een snelkoppeling die hij tegen het licht houdt. “Even controleren of ik de juiste heb.” Waarna hij met een glimlach naar de andere kant van de werkplaats loopt. Daar probeert een jonge collega-monteur met een grote steeksleutel een zuiger van een zuigerstang los te draaien. Op de grond staat een pallet met daarop een enorme scheepslier, wachtend op een onderhoudsbeurt. Dan klinkt het geluid van de automatische roldeur die opengaat. Een grote witte wagen met trailer rijdt naar binnen: de mobiele werkplaats is terug van een spoedklus. De bedrijvigheid bij Hydrau Constructie loopt als een geoliede machine: vol op stoom maar in een gemoedelijke sfeer.

Het soort opdrachten die de Hagenaren krijgen is divers. Iedereen met een vraag rond hydrauliek kan bij Hydrau Constructie terecht. Naast ontwerp en onderhoudswerk, dat zich goed laat plannen, moeten ze snel kunnen meebewegen bij spoedklussen. Tot de huidige klantenkring behoren machinebouwers, voedselproducenten, attractieparken en, door de ligging nabij de havens van Scheveningen en Rotterdam, ook veel scheepvaartbedrijven.

“Zodra we een telefoontje krijgen van de klant, of deze staat bij ons aan de balie, gaan we eerst kijken wat hij precies nodig heeft,” vertelt Robin Hooijmans. “Dat kan een klein onderdeel zijn, een compleet nieuwe assemblage, een onderhoudsklus of een spoedopdracht. Hier weten we van tevoren niet hoe de week eruit zal zien. Op maandagen nemen we gezamenlijk de planning door. Het kan zijn dat er die week schepen binnenkomen of pas een dag of week later, of ’s nachts.”

Jasper in servicebus

Een goede voorbereiding is het halve werk

De aard van de werkzaamheden is weerspiegeld in de inrichting van de werkplaats. Met onder andere de talloze bakkenkasten grijpvoorraad, flessen hydrauliekolie en meters hydrauliekslangen, zorgen ze dat ze goed zijn voorbereid. “Onze servicetrailer en een als werkplaats ingerichte scheepscontainer zijn uitgerust met onder meer een slangenpers, draaibank en freesbank. Hierdoor kunnen we bijna alle reparaties op locatie doen. Als we natuurlijk de juiste spullen bij ons hebben. Dat is wel van groot belang,” lacht Robin. “Met het aanhouden van onze grijpvoorraad kunnen we snel schakelen en ter plaatse komen.”

Het stokje overnemen

Zo’n 6 jaar geleden begon Robin als stagiair bij Hydrau Constructie. Jasper, nu zijn compagnon, was toen zijn stagebegeleider. “Dat is uitgelopen op een hele goede samenwerking. Jasper was hier destijds technisch accountmanager. Hij heeft zeer diepgaande kennis van producten en is meer de technische man van ons tweeën. Ik ben iets commerciëler ingesteld. Die combinatie is heel prettig.”

Jasper vult aan: “De meeste tijd ben ik bezig met de praktische voorbereiding en klanten te woord staan over de aankomende projecten. Daarnaast begeleid ik de monteurs. Het liefste ga ik ook wel een dagje mee op pad om te sleutelen en systemen in bedrijf te stellen. De combinatie met het denkwerk op kantoor vind ik heel leuk.”

Inmiddels is het bedrijf elf man sterk. Peter is zijn werkzaamheden aan het afbouwen. Over niet al te lange tijd zal hij van zijn welverdiend pensioen gaan genieten. Het team kijkt uit naar versterking, ook omdat de vraag naar hun diensten blijft toenemen.  

“Als kranen stilstaan, gaan er geen pakken uit. Dat kost tijd en geld. Hydrau Constructie repareert alles ter plekke en je kunt ze altijd bellen, al is het ’s avonds.”

Sebastiaan van der Niet

Klant Hydrau Constructie

Eenvoudig scannen en de volgende dag weer aan de slag

Aan het einde van de werkdag komen de monteurs terug van diverse klussen. “Op dat moment komt INDI in beeld, want dan moeten we nieuwe onderdelen bestellen. Het grote voordeel van INDI is dat met nachtbezorging de onderdelen de volgende ochtend voor 7:00 uur geleverd zijn, voordat mijn collega’s op pad gaan. Zo had een klant die kartonnen vouwdozen produceert onlangs een storing. Na inspectie van de machine bleek een pomp in een unit kapot. Die hadden wij niet op voorraad maar konden we wel bij INDI bestellen. Zo konden we die gelukkig al de volgende ochtend vervangen.”

Robin: “In principe kan iedereen hier op kantoor inloggen bij INDI en offertes aanvragen,” vervolgt Robin. “De collega’s in de werkplaats kunnen met hun telefoon ook eenvoudig de scan-app gebruiken om onderdelen toe te voegen aan de bestelling. Voordat we deze kopen, controleren we de bestelling altijd nog even.” 

“Zo nu en dan hebben we een vraag over bijvoorbeeld pompjes, ventielen of leidingdiameters. Dan bellen we met een klantspecialist. Meestal hebben ze het antwoord direct paraat, zo niet dan komen ze er in ieder geval binnen een dag op terug. Ik ben blij dat ik hiervoor bij INDI terecht kan.”

Scannen 5

“Collega’s in de werkplaats kunnen met de scan-app eenvoudig onderdelen toevoegen aan de bestelling.”

Robin Hooijmans
Mede-eigenaar Hydrau Constructie

Heeft dit artikel je geholpen?

Post Views: 10.258