We spreken met Perry Andriese, eigenaar van Diesel Engines Online. Het bedrijf is in 2002 opgericht en is inmiddels gevestigd op het relatief nieuwe, kleinschalige bedrijventerrein van de Augustpolder in Barendrecht. Het bedrijf profiteert hier optimaal van de ligging aan de A29, terwijl de aanwezigheid van de Oude Maas iets verderop de focus van het bedrijf op ook de scheepvaart ‘verraadt’.
Als we naar Barendrecht rijden, horen we in de auto de klimaatdiscussies weer over de radio vliegen. Hier rond het Rotterdamse havengebied bevindt zich zo ongeveer het hart van de traditionele energie-industrie, met energiereus Shell Pernis als absolute aanvoerder. We zijn zelf op weg naar een bedrijf dat zich ook bezighoudt met die traditionele energietechniek: de dieselmotor. We kunnen er niet onderuit om de vraag te stellen, dus doen we het gelijk maar: heeft de dieselmotor nog wel toekomst? Het antwoord van bedrijfsvoerder Perry Andriese is voor ons toch tamelijk verrassend en voor de bedrijfstak zelf geruststellend: ‘Dat er de komende tijd veel gaat veranderen in onze energiemaatschappij, dat is duidelijk. Maar ik wil hier benadrukken dat de rol van de dieselmotor nog lang niet uitgespeeld is. Laat ik het omdraaien: mocht de dieselmotor per direct verboden worden, dan hebben we wereldwijd een groot probleem’. Al gauw gaat de discussie over CO₂-opvang. Er lopen hier nog steeds grote onderzoeksprojecten om CO₂ ondergronds voor de kust in zee op te slaan. Maar goed, praten over dieselmotoren heeft zeker nog zin, wil Perry maar benadrukken. En de ontwikkelingen van dieselmotoren voor diverse toepassingen gaan gewoon door. Zo ook de vraag, merken ze bij Diesel Engines Online.

All in the family
Diesel Engines Online is als een echt familiebedrijf te typeren, zo laat de bedrijfseigenaar weten. De geschiedenis met dieselmotoren leidt terug naar Perry’s vader, die jarenlang met Cummins-motoren heeft gewerkt. Zodoende groeide ook Perry op met de fascinatie voor dieselmotoren. Desondanks werkte hijzelf eerst als ICT-er bij andere bedrijven, maar de wereld van diesel engineering bleef toch zodanig trekken dat hij in 2002 besloot het bedrijf Diesel Engines Online te beginnen. Momenteel heeft het bedrijf zeven mensen in dienst. ‘Het mooie daarbij is dat we weinig verloop kennen. Daardoor kun je echt vakkennis opbouwen en dat is in deze business gewoon een sterke troef’, licht Perry toe. ‘Naast kennis van producten is daarbij kennis van je klanten van even groot belang’, wil Perry benadrukken. ‘Onze business ligt daarbij in de autorevisie, offshore en mijnbouwbedrijven’. Internationaal gericht dus. Daarbij is de connectie tussen offshore en de binnenvaart snel gemaakt. ‘Tussen die twee liggen natuurlijk voldoende raakvlakken. De binnenvaart is letterlijk ook meer in beweging gekomen. Stilliggen is er steeds minder bij, er moet gevaren worden. Goed voor onze dieselmotoren dus. Of beter gezegd: het belang van een goede dieselmotor wordt dan steeds meer evident’, aldus Perry.
D-I Marine keerkoppelingen
Sinds 2004 is het Barendrechtse bedrijf exclusief distribiteur van de hydraulische keerkoppelingen, stuursystemen en PTO’s van D-I Industrial. Dit uit Zuid-Korea afkomstige bedrijf, bij sommigen nog steeds beter bekend als Dong-I Industrial, produceert al jaren keerkoppelingen voor de Aziatische markt. De samenwerking tussen Diesel Engines Online ontstond min of meer toevallig, vertelt Perry. ‘Op een gegeven moment waren we aan het sleutelen aan een Cummins-motor en ontdekten we keerkoppelingen die we tot dan toe niet kenden. Ze zagen er zeer solide en betrouwbaar uit. Na wat researchwerk kwamen we erachter dat de koppelingen op de Amerikaanse motor afkomstig waren van een Zuid-Koreaans bedrijf. Verder onderzoek leverde op dat dat bedrijf al een flinke naam had opgebouwd in Azië. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en het bedrijf gewoon opgebeld met de vraag of wij distribiteur voor de Benelux plus Duitsland voor hen mochten worden. Dat vonden ze wel goed. Na een proefperiode van twee jaar was de conclusie wederzijds dat de samenwerking goed beviel. Sindsdien is er een hechte samenwerking ontstaan, waarbij we elkaar goed aanvullen.’

Robuust en betrouwbaar
‘Inmiddels werken we nu al weer 15 jaar nauw samen met de Zuid-Koreanen’, vervolgt Perry. ‘De keerkoppelingen zijn zeer betrouwbaar gebleken, mede ook door hun robuuste uitvoeringen. We kunnen ze in de scheepvaart zo’n beetje overal toepassen. Vanaf 40 pk voor de werkschepen tot maar liefst 1500 pk, in verschillende reducties’. Inmiddels heeft Diesel Engines Online alleen al in de Benelux en Duitsland meer dan 1700 succesvolle installaties gedaan.
Voorraden en INDI

We lopen door het magazijn en zien een behoorlijk grote verzameling aan dieselmotoren en onderdelen staan. Een deel van de motoren staat hier ter revisie, maar er staat ook een behoorlijk aantal spiksplinternieuwe motoren. Is dat niet duur om allemaal op voorraad te zetten? ‘Op zich wel’, geeft Perry toe, ‘maar aan de andere kant willen we gewoon klanten snel kunnen helpen. De keerkoppelingen uit Zuid-Korea kennen met de boot ongeveer een levertijd van 6 weken. Dus dat is te lang voor de klant om op te wachten. We hebben het liever hier op voorraad, in de wetenschap dat we het toch wel nodig hebben binnen afzienbare tijd.’ Dat is dan weer een ander verhaal met de onderdelen afkomstig van INDI. ‘Ja’, bevestigt Perry, ‘die kunnen we binnen 24 uur geleverd krijgen, dus die hoeven in principe hier niet op voorraad te liggen. Bij INDI bestellen we allerlei bouten, o-ringen en lagers in allerlei soorten en maten. We werken trouwens nog niet zo lang met hun onderdelen. Via een relatief nieuwe werknemer zijn we in contact met hen gekomen. Zo zie je maar hoe de zaken kunnen lopen. En tot nu toe bevalt de samenwerking erg goed.’