‘Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vannacht. De haven is verlaten want er is nog maar een vracht.
Die moet in het donker buitengaats worden gebracht. Gedenk de goede tijden van zuiverheid en kracht.’
Bløf | Hier aan de kust
Het is niet Vlissingen dat zwaar ademt, maar ik. Vanochtend stapte ik in alle vroegte kwiek, fit en jong in de auto. Vier lange uren later, voel ik me oud en geradbraakt. De spieren stram en stijf protesteren hoorbaar als ik uitstap. Van Leek naar Vlissingen is ver, heel ver.
Ik recht mijn rug tussen de Eerste en Tweede Binnenhaven van Vlissingen. Hier, bij de Zeeuwse Visveilingen aan de Visserijkade word ik opgewacht door mijn gesprekspartner van vandaag, Bas Minderhoud. Zijn bedrijf: Minderhoud Techniek BV. Met een ‘Welkom in Zeeland’ zie ik mijn hand verdwijnen in de eeltige knuist van de eigenaar.
Bas Minderhoud doet veel met staal, nog meer met bijzondere technische constructies en weinig met hout. ‘Minder hout’ was ook een passende naam geweest in de Vlissinger haven waar olietankers van gegoten staal veelvuldig afmeren voor solide reparaties, ijzersterke aanpassingen of een originele technische vinding. Laten we het dus houden op ‘Minderhoud voor Onderhoud’.
Alles boven de waterlijn
Zoals de website van Minderhoud propageert: Minderhoud Techniek is gespecialiseerd in het uitvoeren van scheepsreparaties en de dienstverlening eromheen. Het gaat dan met name om reparaties boven de waterlijn en aan de installaties van de schepen. Denk aan het leveren, demonteren en monteren van generatoren, het leveren en repareren van lieren, het repareren en vervangen van leidingwerk, en het maken en verzwaren van constructies in de machinekamer. Oftewel: ‘U vraagt, wij draaien’, oftewel, Minderhoud maakt zich sterk voor technisch scheepswerfswerk.
Afmeren bij Minderhoud
Aansporing om te vertellen heeft Minderhoud niet nodig. ‘In 2012 ben ik als zelfstandige begonnen en in 2015 moest ik al uitwijken naar een groter bedrijfspand. Ik zat al jaren in het reparatiewerk. Mooi werk. Ieder weekend ligt het in Vlissingen vol met vissersboten en die schepen hebben – net als de binnenvaart, de baggerschepen en de zeesleperij – altijd wel iets te repareren. Het werden er alsmaar meer. Hier aan de kade ligt altijd wel een schip waarvoor we een technisch vraagstuk moeten oplossen.’
Zeewindmolenkabelhaspel
Op de vraag wat een van de grootste en meest spraakmakende projecten is geweest, beginnen de technische ondernemersogen te glanzen. Minderhoud: ‘Ja, dat was denk ik wel de kabelcarrousel. Een enorme haspel op een speciaal schip om elektriciteitskabel aan te leggen die de windmolens op zee verbindt met het vasteland.
Voor de Nederlandse kust heb je een aantal windmolenparken. De energie die de molens opwekken gaat van verdeelstations via een kabel naar het vaste land. Die kabels worden vervoerd en gelegd met een haspel zoals je die ook in het magazijn van INDI vindt, maar dan net wat groter.
Hoeveel groter aanschouw ik met eigen ogen als Minderhoud mij meeneemt naar de klant. De haspel, of beter, carrousel, is 25 meter in doorsnede en herbergt bijna vijfenzestig (65!) kilometer aan kabel. ‘Een mooie klus’, zegt Minderhoud tevreden als we er omheen lopen.
Ook groot in het kleine
Voor wat voor soort reparaties kunnen de klanten bij Minderhoud terecht? Bas Minderhoud: ‘We doen zo ongeveer van alles. Het is heel uiteenlopend. Voor de visserij repareren we vistuigen en machines, maar we lassen net zo makkelijk een vloerluik vast of we monteren een zeevaste beugel aan een afwasmachine in de kombuis. Het is een wetmatigheid. Wat kapot kan gaan, gaat kapot. En daarmee is er altijd wel iets te doen op schepen.’
INDI voor stuur- én bakboordzijde
Bas Minderhoud is ervan overtuigd: ‘Als vakman die snel kan handelen, kunnen we niet zonder INDI als leverancier. Bouten, moeren, hydrauliek, pneumatiek, kabels, koppelingen, fittingen, we moeten het snel in huis hebben. Bijna iedere dag maken we gebruik van nachtbezorging. ’s Avonds bestellen en bij het ochtendgloren staat het al op ons te wachten in de werkplaats. Zelfs op zaterdag en dat is op z’n minst handig voor de vissersboten die in het weekend in de haven liggen!’