Stikstofcrisis of niet, bij T. Bulten Bouwmaterieel wordt voorlopig gewoon doorgewerkt aan bouwend Nederland. De show must go on, omdat machines stilzetten ongeveer de duurste optie is. Maar ondertussen weten ze bij Bulten toch ook weer slim om te gaan met de nieuwe omstandigheden, zo blijkt al snel tijdens ons bezoek aan dit bouwbedrijf in het oosten van het land.
Het kan snel gaan in de wereld. De vorige keer dat we richting het oosten reden, gingen we ook op bezoek bij een kraanbedrijf (Pfeifer Heavy Machinery). Van enige stikstofcrisis was nog helemaal geen sprake en bouwend Nederland en de economie draaiden op volle toeren. Een paar maanden later lijkt alles veranderd. Bouwprojecten lijken op slot te gaan door de inmiddels veel besproken stikstofcrisis. Wij zijn benieuwd naar hoe ze daar bij T. Bulten Bouwmaterieel in Zelhem mee omgaan. Hebben zij al dure machines stilstaan of wordt de soep toch iets minder heet gegeten dan die opgediend wordt?
Op het industrieterrein in Zelhem wordt ondertussen flink doorgebouwd aan nieuwe projecten. Bij de plaats van bestemming wordt een stuk grond bouwrijp gemaakt. Even denken we dat T. Bulten Bouwmaterieel flink aan het uitbreiden geslagen is, maar onze gastheer van vandaag en tevens bedrijfsleider en eigenaar van T. Bulten Bouwmaterieel, Anton Bulten, vertelt hoe de vork echt in de steel zit. ‘Dat zijn onze buren, een bedrijf met koelcellen. Die hadden, net als wij, ook extra ruimte nodig.’ Voor we over de uitbreidingsplannen van Bulten beginnen, eerst maar eens even goed kennismaken. Anton: ‘Wij doen kort gezegd in de verkoop en verhuur van bouwmaterialen met de daarbij behorende onderhoudsservice. Het daarbij meest in het oog springende is de kraanverhuur.’ Dat was ons inderdaad al opgevallen. Rondom het bedrijf is het een bonte verzameling van verschillende hijskranen.
Werk in heel het land
Maar de meeste kranen staan her en der verspreid over heel Nederland. Want het is druk in bouwend Nederland en daarbij zijn de kranen van Bulten een handige en onmisbare hulp. Anton schetst alvast een groot, lopend project. ‘In Deventer zijn we momenteel bezig met een project met twee grote torenkranen. Die gaan tot zo’n 40 meter hoog. We hebben daar de kranen verhuurd aan een groot renovatieproject met allemaal vrijstaande woningen. Daar moeten alle daken van vervangen worden, daar zijn we al een dik jaar mee bezig. We hebben in totaal zo’n 50 kranen die overal in Nederland hun werk kunnen doen. We zitten zeker niet alleen hier in het oosten met projecten. Laten we eerlijk zijn: Nederland is wat dat betreft een klein landje, je zit zo in alle hoeken van het land.’
Middelgrote kranen
Dan komen we ook gelijk op één van de sterke punten van het bedrijf. Het is min of meer gespecialiseerd in middelgrote kranen, tot zo’n 40 meter. Anton: ‘Die kranen hebben als voordeel dat ze nog redelijk wendbaar zijn. En dan in de zin van het vervoeren ervan, het ter plekke in elkaar zetten, maar ook de wendbaarheid van de kraan zelf op de betreffende bouwplaats. Het is toch vaak een kwestie van passen en meten om zo’n kraan op een werkbare manier en plaats neer te kunnen zetten. Met de torenkranen van ons kan de huurder wat dat betreft uitstekend uit de voeten.’ Anton vervolgt: ‘Het verhuren van de kranen is wel onze corebusiness. Dat heeft ook als groot voordeel dat de klant de kraan kan kiezen die het beste bij de betreffende klus en de plek past. Wij verhuren de kranen met of zonder machinist, dat is aan de klant. Het voordeel van ons personeel is natuurlijk wel dat die de kranen heel goed kennen en er perfect mee om weten te gaan. Het laatste ongeluk met een kraan? Pfff, dat is ons ook natuurlijk wel eens overkomen, maar dat is gelukkig toch al weer een poos geleden en tot nu toe gelukkig altijd meegevallen, zonder persoonlijk letsel. Dat is ook het laatste wat je wil, want als het fout gaat met een kraan, dan gaat het ook goed fout. Iedereen denkt dan natuurlijk aan het ongeluk bij Alphen aan de Rijn met die brug. Maar zoals met al dit soort ongelukken geldt, mensen onthouden dat soort dingen. Bij het feit dat het bijna altijd goed gaat staat men dan weer niet stil.’
Service
Dat brengt ons bij wellicht de grootste kracht van het bedrijf uit Zelhem. ‘Onze service’, vult Anton gelijk in. ‘We hebben een organisatie die erg servicegericht is. We werken met vier servicebusjes. Dat klinkt misschien overdreven, maar we willen gewoon snel ter plekke zijn, mocht een kraan uitvallen door een defect. Het is niet alleen zo dat het duur is als zo’n kraan stil staat. Je moet ook bedenken dat dan gelijk al het personeel daaromheen ook stil staat, plus de werkzaamheden die daarna gepland staan weer opschuiven. Kortom, de boel moet blijven draaien.’
Elektrisch
We moeten even denken aan de stikstofproblematiek die de bouwwereld momenteel parten speelt en de bouw dreigt stil te leggen. Nog voordat we er over beginnen, vertelt Anton zelf al. Hij toont ons trots een filmpje op YouTube dat laat zien hoe het bedrijf van Anton nu eigenlijk profiteert van de hele toestand rondom de stikstofemissie. Bij T. Bulten hebben ze namelijk kranen die ter plekke elektrisch aangedreven worden en daardoor dus geen bijdrage leveren aan welke uitstoot dan ook. Dat blijkt dus nu ‘plotseling’ een hot item en een bijzonder voordeel voor het bedrijf bij bepaalde bouwklussen.
Potain
Bij T. Bulten werken ze hoofdzakelijk met de torenkranen van het Franse merk Potain en het Italiaanse merk Cattaneo. Anton: ‘Dat laatste merk is een snelmontage torenkraan, dat bekend staat om haar kwaliteit en bedieningsgemak. Met de uit Frankrijk afkomstige Potain-kranen werken we heel graag. De Fransen zijn op dit gebied toch wel redelijk vooruitstrevend. Ze doen echt veel op het gebied van productinnovatie en dat spreekt ons dan weer erg aan. Zo hebben ze nu een kraan ontwikkeld waarbij de giek – het laatste hefgedeelte van de kraan – naast de mast in opgevouwen toestand komt te zitten. Dat scheelt weer behoorlijk in vervoershoogte. Wij hebben daar nu de eerste van in Nederland. Die is alweer voor twee jaar verhuurd voor een groot project in Utrecht. Het is bovendien een kraan die gemakkelijk zelf door de klant op te zetten valt en ook nog hoog scoort wat betreft bedieningsgemak. Wat wil je nog meer?’
Werkplaats
Als we door de werkplaats lopen, komen we automatisch INDI tegen. Er ligt een behoorlijke voorraad aan onderdelen. ‘Eigenlijk niet nodig, want we kunnen dagelijks bestellen, maar het voelt gewoon prettig het hier stand-by te hebben’, verklaart Anton. Bij T. Bulten ontwerpen ze de onderstellen voor de kranen zelf, bijvoorbeeld in de vorm van rupsbanden. Anton: ‘Met name op het gebied van de hydrauliek en de elektrische aansturing doen we veel dingen zelf. Daarvoor kunnen we veel onderdelen van INDI gebruiken.’ We lopen om een kraan in ontwikkeling die op een indrukwekkend onderstel van rupsbanden staat. Het project neemt dusdanig veel ruimte in dat er voor andere werkzaamheden weinig ruimte overblijft. Anton: ‘Dan komen we weer terug bij de uitbreidingsplannen. Het wordt hier inderdaad wel aan de krappe kant. Zijn er nog mogelijkheden voor uitbreiding? ‘Daar wordt momenteel over nagedacht! Maar voor dat we daar verder mee gaan eerst onze klant blij maken met een mooie rupskraan.’