In het klantenbestand van INDI staan behoorlijk wat grote bedrijven vermeld. Vandaag kiezen we eens voor een kleiner bedrijf. We reizen af naar het Noord-Hollandse Waarland, waar eigenaar Jan Bierman het razend druk heeft met zijn business. Maar tijd maken voor het INDI-blog, dat wil hij graag. Zolang hij zijn mobiele telefoon maar stand-by mag houden.
Het zijn vaak de grote multinationals die in het nieuws staan en de kranten of de televisie halen. Gelukkig onderkennen we steeds meer dat de Nederlandse economie niet alleen draait dankzij die multinationals. Juist het midden- en kleinbedrijf (MKB) vormt de motor van onze economie. Die motor draait momenteel op volle toeren. Dat merkten we al gelijk toen we een afspraak wilden maakten met onze volgende kandidaat voor het INDI-blog: Jan Bierman MultiTechniek. Eigenaar en oprichter Jan Bierman heeft het druk, maar is gelukkig zo sportief om een uurtje tijd vrij te maken. Want praten over zijn vak en bedrijf, dat doet hij graag, zo blijkt tijdens onze ontmoeting.
Noord-Hollandse nijverheid
Maar eerst moeten we Waarland nog even zien te vinden. Het West-Friese dorp ligt onder de rook van Heerhugowaard. Als je ergens wilt zien hoe de Nederland B.V. momenteel op volle toeren draait, moet je beslist hier een kijkje nemen. Het éne bedrijventerrein na het andere is gevuld met een breed scala aan zeer diverse bedrijven. In Waarland is het allemaal wat overzichtelijker en hebben we het bedrijfspand van Jan Bierman snel gevonden. Al bellende heet Jan ons welkom en dirigeert ons naar het kantoortje voor ons gesprek. ‘Even wat afmaken, wil je alvast koffie?’
Hydrauliek en elektrotechniek
Een paar minuten later komt Jan aanschuiven. ‘Mooi zo, waar wil je beginnen?’ Bij het begin, koppen wij maar even in. Want hoewel we bij binnenkomst van de bedrijfshal de indruk kregen dat Jan hier al jaren bezig is met zijn activiteiten, blijkt dat heel anders te zitten. Jan: ‘Jazeker, ik ben pas sinds 2014 begonnen met mijn eigen bedrijf. Ik denk dat ik hier één van de weinigen ben die juist toen in de crisistijd met een eigen bedrijf is begonnen. Maar het zat in mijn hoofd en het moest. Ik heb voordat ik eigen baas werd, 20 jaar bij een loonbedrijf gewerkt. Dat was bij een bedrijf in Heerhugowaard. Ik heb altijd in de hydrauliek, elektrotechniek en revisie gezeten. Bij die baas had ik het op zich prima naar mijn zin. Ik mocht zelfs voor klussen naar het buitenland. Maar het bedrijf werd steeds groter en groter. Op een gegeven moment vond ik het te onpersoonlijk en onoverzichtelijk worden.’ Op de vraag of Jan lang heeft lopen nadenken over het opstarten van zijn eigen bedrijf, antwoordt hij resoluut met een ‘nee’. ‘Daar heb ik maar zo’n anderhalf maand over na hoeven denken. Toen heb ik een bedrijfspand hier in Waarland gevonden en ben ik voor mezelf begonnen.’
Van groot naar kleiner
Het doel was om een klein bedrijf te gaan runnen. Maar binnen de kortste keren had Jan gelijk een grote klant aan de deur. Jan: ‘Dat was Scania. Daar had ik mee gewerkt bij mijn vorige werkgever en die hadden wel vertrouwen in mij. Dat is natuurlijk heel mooi, maar aan de ander kant denk je ook wel van “Oef, dat is een wel heel grote klant voor zo’n klein bedrijfje.” Scania levert hier aan de klant verkochte trucks af, waarvan wij dan het hele hydraulische gedeelte afmaken. Denk ook aan de PTO: de Power take-off is een voorziening op de versnellingsbak van vooral vrachtauto’s en tractoren. Het doel is het aandrijven van werktuigen die aan het voertuig gekoppeld zijn. Daarbij komen veel kleppen, ventielen en cilinders aan te pas.’ Naast Scania kwamen vanzelf meer klanten. Om een lang verhaal kort te houden: binnen de kortste keren werd het eerst bedrijfspand te klein. Jan ging op zoek naar iets groters. Hij ontdekte dat het er vlak naast gelegen pand dat hij al eerder op het oog had, beschikbaar kwam. Daar zit hij nu in, samen met vijf medewerkers.
Van klein naar groter…
Maar het verhaal eindigt niet in het huidige pand. Want inmiddels is het bedrijf en vooral het totaal aan opdrachten zo gegroeid dat Jan besloten heeft een nieuw bedrijfspand op het nieuwe bedrijventerrein even verderop te laten bouwen. Waarop bij ons de vraag naar boven komt of Jan met zijn huidige bedrijf niet dezelfde kant opgaat als zijn vorige werkgever en hij toch weer terecht komt in dezelfde situatie. Jan: ‘Daar ben ik niet zo bang voor. Ik bepaal zelf welke kant ik uit wil. Nu bijvoorbeeld richting offshore.’ Ondertussen vertelt Jan met die onmiskenbare Noord-Hollandse nuchterheid dat hij ook bijvoorbeeld Schiphol als klant erbij heeft. Ook niet een kleine jongen lijkt ons. ‘Nee, zeker niet. Maar wel een erg prettige klant, want de opdrachten zijn goed in te plannen. Wij verzorgen daar de hydrauliek voor de vliegtuigslurven; de passagiersbruggen naar de vliegtuigen. Daar hebben we heel speciale cilinders voor gemaakt, van wel 10 meter lang.’
“Dus ’s ochtends om 6 uur ligt hier wat ik nodig heb.”
En INDI…?
‘Daar wou ik het net over hebben’, vervolgt Jan. ‘Voor veel klanten doen we ook revisie-werkzaamheden. Dat moet vaak rap gebeuren en dan heb ik hier vlug onderdelen nodig. Een aantal heb ik wel op voorraad, de rest kan ik snel bestellen bij INDI. Die nachtbezorging vind ik echt ideaal. En dan zit ik ook nog als eerste in de afleveringsroute. Dus ’s ochtends om 6 uur ligt hier wat ik nodig heb.’ Ondertussen laat het mobieltje van Jan hem niet met rust. Een klant vraagt telefonisch om zijn advies. Wij stappen maar weer eens op. Werk wacht niet.