We zijn op weg naar Buren, een historisch stadje in de Neder-Betuwe, vlakbij Tiel. We gaan op bezoek bij Johan van der Zand Logistiek en Beheer, een bedrijf dat waarschijnlijk veel mensen vanuit de transportwereld kennen. De kans dat je het product dat ze maken wel eens tegengekomen bent op de weg, is vrij groot…
Terwijl we het betreffende bedrijfsterrein op rijden, zoeken we een geschikte parkeerplek. Bij Johan van der Zand Logistiek en Beheer maken ze namelijk bergingsvoertuigen, ofwel wegsleepvrachtwagens. Eenmaal een parkeerplek gevonden staat ook onze gesprekspartner van vandaag al klaar. Johan van der Zand himself staat met een brede glimlach op zijn gezicht in de werkplaats te midden van de voertuigen. Goedgehumeurd aan de slag, want er staat een hele lijst aan vragen op papier, klaar om afgevuurd te worden op Johan. Maar die vragen blijken helemaal niet nodig. Voor we het weten zitten we midden in de uitgebreide monoloog van de gastheer en ‘zijn’ bedrijf.
Werken met vrachtwagens
‘Je wilt vast wel weten hoe dat hier allemaal begonnen is. Nou ja, kortweg heb ik zo’n beetje mijn hele leven in de vrachtwagens gezeten. Dat begon toen ik 15 was, helpen bij de lokale fietsenmaker. Wat later na de ambachtsschool ging ik in een Bedford-garage werken en leerde ik vrachtwagens repareren. s ’Avonds ging ik voor mijn vader melkbussen ophalen met een kleine MAN 16 pk-trekker. Na de onderbreking van de militaire dienstplicht ben ik dan vrachtwagenchauffeur geworden. In 1979 was het dan zover, zelfstandig in een klein schuurtje naast het ouderlijke huis, auto’s repareren en daarnaast wat regionaal takelwerk. Ik ben toen begonnen met een zelfgebouwde vrachtwagen met een takelkraan erop, dat was de eerste wegsleepwagen. In een korte periode en snelle groei van het bedrijf konden wij in 1990 een bergingsbedrijf overnemen in Amsterdam. Op dat moment waren we het enige bedrijf in Nederland dat vrachtwagens of andere zware voertuigen zoals touringcars, kon wegslepen.’
Wij vertellen het de klant
Goed, dat is duidelijk. Maar Johan is nog niet uitgesproken. ‘Na het opzetten van een internationale alarmcentrale voor transportbedrijven, verleenden wij hulp aan vervoerders en elf verzekeringsmaatschappijen. En dat 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Hoe langer een vrachtwagen op een weg stilstaat, hoe groter de files of de kans op extra ongevallen, en natuurlijk kosten. Ook voor onze klanten en verzekeringsmaatschappijen. Na dit werk meer dan 35 jaar te hebben gedaan, hebben wij besloten in 2015 onze bergingswerkzaamheden over te dragen aan de B.C.U. (Bergings Combinatie Utrecht). Ons voormalig bergingsbedrijf is nu gevestigd aan de A2 bij Waardenburg. Nu richten we ons alleen nog maar op het bouwen van bergingstrucks. Deze worden op maat en met veel ervaring gemaakt voor diverse bergingsbedrijven en vinden hun weg in heel Europa. Daar zijn we redelijk uniek in. In Europa zijn er maar een paar van dit soort bedrijven. En wij vertellen onze klant hoe het het beste kan.’
“Mijn dochters hond heet Indi, dus toen ik van hen hoorde dacht ik: dat moet wel een betrouwbare partner zijn, haha!”
Een kijkje in de verschillende werkplaatsen laat een verzameling van in opbouw zijnde bergingsvoertuigen zien. Je zou wellicht een redelijk gestandaardiseerde vrachtwagen van één merk verwachten. Maar dat blijkt anders te zitten. Johan: ‘Nee, dat werkt anders. Wij bouwen als één van de weinigen bergingsvoertuigen op voorraad als wij van een klant een opdracht krijgen om van een bepaald merk truck een bergingswagen te maken. Vanaf het moment dat wij de truck (het chassis) in onze werkplaats hebben, kunnen wij uit onze enorme ervaring uitleggen aan onze klant hoe deze het best de wagen kan gaan inrichten. Wij krijgen dus het ‘kale’ chassis van de diverse truckfabrikanten. Dit chassis bouwen wij vervolgens in een aantal maanden om tot een geschikte bergingswagen. En ieder merk heeft zijn eigenaardigheden. Maar er is natuurlijk ook wel sprake van standaardisatie.
Daarover gesproken: samen met techneuten Ruud Erven en Jasper Wijnschenk hebben wij het zogenaamde VDZ-systeem ontworpen: een systeem voor het optillen en afslepen van vrachtwagens met pech. Het VDZ-systeem bestaat standaard uit 24 onderdelen, waarmee bijna alle nu op de weg rijdende vrachtwagens kunnen worden afgesleept en geborgen. Zo hebben we de gemiddelde aankoppeltijd kunnen halveren, wat de risico’s tijdens de werkzaamheden op de vluchtstrook vermindert.’ Johan laat ons de standaardset van 24 onderdelen zien: het ‘geheim’ van het VDZ-systeem.
Betrouwbare partner
Natuurlijk proberen we hem iets over zijn relatie met INDI te ontfutselen. Johan: ‘Ja, even denken. Nou ja, we bestellen niet de meest spannende dingen bij INDI. Het gaat vaak over elektronica: schakelaars, dozen en bedrading bijvoorbeeld.’ We lopen weer terug naar kantoor. ‘Kijk hier, er zijn net weer een paar doosjes met bestellingen aangekomen zie ik. Voor ons is een snelle levering niet zo belangrijk, we plannen toch alles ruim van tevoren. Maar dat zeer uitgebreide assortiment van INDI vinden we wel erg handig.’ En hoe is hij zo in contact gekomen met de leverancier van technische onderdelen? Nou, mijn dochters hond heet Indi, dus toen ik van hen hoorde dacht ik: dat moet wel een betrouwbare partner zijn, haha! Nee hoor, onze werkplaatstechnicus Arnold Oldenhuis bestelde via zijn vorige werkgever al bij INDI. Doordat Arnold bij ons bedrijf in dienst kwam en zich vooral op het elektrische deel van de bergingsvoertuigen inzet, kwam voor ons automatisch INDI in beeld. De bestellingen gaan vlot en een grote voorraad is bij ons niet nodig. Ook de prijs-kwaliteitverhouding is goed. Wat ook een enorme verbetering is ten opzichte van vroeger: wij hebben nu een beter beeld in de kosten per voertuig.