Afgelopen week brachten we een bezoek aan een goede klant van INDI: KTS Hydraulics, voluit Kiewiet Techniek & Service gevestigd op de Spijksedijk in het Gelderse Spijk en prachtig gelegen aan de oever van de Rijn. KTS Hydraulics is een van die mooie bedrijven die het altijd druk heeft en weinig aan reclame hoeft te doen. Goed is goed genoeg…
Al ruim 12 jaar ligt de specialisatie in de hydrauliek. Daarbij gaat het om het maken van nieuwe cilinders en/of aggregaten, maar ook het reviseren van hydraulische installaties en onderdelen. Daarnaast verricht KTS Hydraulics vele soorten las- en constructiewerk, van noodreparaties tot complete hallenbouw. De werkplaats beschikt over diverse draaibanken, een uitgebreid bewerkingscentrum en alle soorten lasapparatuur.
De inventiviteit van KTS Hydraulics is groot. Niet alleen op het gebied van revisie en reparatie, maar ook in ontwikkeling. Zo is er de XXL trailer-mover met afstandsbediening, waarmee 20 tons opleggers met precisie tot op de centimeter kunnen worden verplaatst.
Het vraaggesprek dat ik heb ik is met bedenker, constructeur, reparateur en eigenaar Hans Kiewiet. Een vakman wie bescheidenheid siert en in wie het vertrouwen groot is. Hans is meer een doener dan een prater. Hij laat het liefst zijn twee rechterhanden voor zich spreken.
Hans, jij bent nummer 4 in een serie blogs voor INDI. In die blogs laten we lezers kennis maken met klanten en hun specifieke toepassingen van INDI-producten. Zal ik maar beginnen met de eerste vraag?
‘Oké.’
Waar houdt KTS Hydraulics zich dagelijks mee bezig?
‘Bij KTS Hydraulics zijn we dagelijks bezig met reparaties en aanpassingen aan hydraulische systemen. Hier aan de Rijn staan meerdere steenfabrieken en betonfabrieken die dag en nacht in bedrijf zijn. Het is dus zaak om de productie maximaal draaiende te houden. En daar zijn wij voor. Wij repareren en reviseren aggregaten, cilinders en noem maar op. Kortom alle techniek die aan slijtage onderhevig is. En naast de hydrauliek ook draai- en freeswerk en aandrijftechniek. Eigenlijk alles om stenen te kunnen maken, van het kleinste onderdeel tot een complete machine.’
Reviseren? Niet nieuw?
‘Nee, we maken altijd alles ter plekke zelf. Als er een nieuwe machine besteld moet worden, dan krijgt de fabriek te maken met een levertijd van 3 tot 4 weken. Daar zit men niet op te wachten en wij ook niet. Zelf maken is stukken sneller. We bestellen de benodigde onderdelen ’s middags dus bij INDI. Die worden ’s nachts geleverd zodat we de volgende ochtend onmiddellijk aan de slag kunnen. Dat werkt.’
‘Als je alles kunt fixen, kun je niet zonder INDI’ – Hans Kiewiet
Beschikt KTS Hydraulics over een vast aantal klanten?
Ja, iets meer dan 50. Die komen altijd terug, hè? Zelfs in de vakanties maar ook dan staan we paraat voor revisies en aanpassingen.
Wat is de verhouding tussen revisie en nieuwbouw?
‘Ik denk 60-40.’
Doet KTS Hydraulics ook zaken buiten de regio?
‘Vroeger deed ik dat veel, met name hydraulische personenliften. Zo zat ik de ene dag in Rotterdam, de andere in Amsterdam en de dag daarop in Breda. Noem maar op, ik heb werkelijk overal gewerkt.’
Last gehad van de recessie?
‘Amper, het ging altijd door.’
Bestel je veel (technische) onderdelen via INDI?
‘Ja. Heel veel via de site, maar ook wel telefonisch. Altijd supersnel binnen.’
Welke onderdelen?
‘Cilinders, pompen, motoren, heel veel koppelingen, ventielen, aandrijftechniek, lagers, vertragingskasten, alles wat je tegenkomt. Als je alles kunt fixen, dan kun je niet zonder INDI.’
Zijn er onderdelen die je mist in het aanbod van INDI?
‘Valt ontzettend mee. Zelden meegemaakt dat ze iets niet hebben.’
Wat maakt je zo tevreden als het gaat om INDI?
‘De snelheid. hè? Nachttransport. ‘s Avonds bestellen is ‘s ochtends sleutelen. Die nachtservice is echt perfect. Mijn winst zit in mijn snelle service. Die kan ik alleen handhaven bij de snelle levering van INDI. Als er storing is, dan moet je erbij zijn.’
Doe je aan acquisitie?
‘Nooit. Niet nodig.’
KTS Hydraulics over 10 jaar?
‘Dan ben ik 65 en er wel klaar mee.’
Uitbreiden?
‘Nee. Het gaat goed zoals het gaat.’
Grootste project ooit?
‘Verschillende. De grootste is denk ik die grote hal, daar op die foto.’
Maar die constructie heeft niets met hydrauliek te maken toch?
‘Nee, maar ik ben ook constructiewerker.’
Hydrauliek is toch de reden dat ik bij KTS Hydraulics moet zijn?
‘Ja, maar ook draaien en frezen, we hebben en kunnen alles.’
Aha. Dus letterlijk ‘U vraagt, wij draaien.’ Doe je ook aan ontwikkeling?
‘Natuurlijk, altijd, elke dag. Verbeteringen, aanpassingen, tekenen, ontwerpen, bouwen. Zien? Kom maar kijken in de werkplaats.’