Vroeg in de ochtend stap ik in de auto op weg naar Veldhoven, dat is vanuit het hoge noorden (Leek) toch al gauw drie uurtjes rijden. Vandaag heb ik een afspraak met Vincent om te praten over het reilen en zeilen als Palfinger-dealer. Na een vlotte reis kom ik aan bij het grote industrieterrein in Veldhoven en stap ik het kantoor van RN Transporttechniek binnen. Hier moet ik even op mijn afspraak wachten, Vincent ligt namelijk nog onder een vrachtwagen. Het is razend druk dus springt hij regelmatig bij, vertelt hij me later. Terwijl ik wacht, besluit ik even snel naar de wc te gaan waar ik nog net de deur open kan krijgen. Er liggen namelijk nogal wat materialen opgeslagen in de dames-wc. Veel dames krijgen ze hier waarschijnlijk niet over de vloer, dat is duidelijk.
Rien, eigenaar van RN Transporttechniek, is een echte ouwe rot in het vak. Onlangs zat hij 25 jaar in de Palfinger-kranen, waar hij een mooie award voor kreeg. Palfinger is wereldmarktleider op het gebied van autolaad-, hout- en schrootkranen. Het marktaandeel van Palfinger is wereldwijd ca. 30% en is het nummer twee exportproduct voor Oostenrijk, na Red bull!
Klantspecifiek
‘Hijs- en hefmiddelen in de transportbranche: dat is wat wij verzorgen als dealer van Palfinger’, begint Vincent. ‘Eerst krijgen we de kale vrachtauto’s hier binnen vanuit de fabriek. Deze bouwen wij helemaal op. Dit is vrijwel altijd klantspecifiek. Soms krijgen we een herhaalorder en bouwen we twee identieke kranen, maar dat komt niet vaak voor.’ Op de vraag hoe het komt dat iedere order specifiek is, legt Vincent uit: ‘Dit komt omdat geen vrachtwagen hetzelfde is. De klant kiest eerst natuurlijk het merk auto. En dan moet je nog weten wat hij wil gaan vervoeren, wat hij wil met de kraan, welk materiaal en hoe hoeveel gewicht de vrachtwagen moet kunnen laden en de kraan moet kunnen tillen.’
Ieder project is dus uniek en het merendeel komt uit de regio. Dit zorgt ervoor dat Vincent ‘zijn’ auto’s regelmatig tegenkomt op de weg. Bovendien komen ze ook jaarlijks terug voor reparatie en onderhoud. Want naast het opbouwen van de kranen zorgen ze er bij RN Transporttechniek ook voor dat de apparatuur langer mee gaat door het jaarlijks grondig te keuren en reparaties te verrichten wanneer nodig. ‘We hebben altijd veel onderdelen nodig voor al deze diverse klussen. Daar draagt INDI dus zeker aan bij. Al helemaal de nachtbezorging is ideaal. Soms vergeet ik iets te bestellen en is het er alsnog de volgende dag.’
Als officiële Palfinger-dealer in Veldhoven beslaat RN Transporttechniek met zijn vijf monteurs de regio Zuidoost-Brabant. Daarnaast is er nog een vestiging in Wijchen waar drie monteurs rondlopen. In Veldhoven zien ze dat de auto’s voornamelijk voor bouw gerelateerde bedrijven worden besteld. Voor het laden en lossen van materialen op de bouw zoals stenen. Maar ook voor de gemeente doet RN Transporttechniek veel, bijvoorbeeld voor het opruimen van bomen en bladeren en ondergrondse afvalcontainers.
Laat het bouwen beginnen
Maar hoe gaat het opbouwen van zo’n kraan in zijn werk? Dat legt Vincent me gelukkig uitgebreid uit en ik luister aandachtig. ‘De nieuwe auto komt kaal uit de fabriek bij ons binnen. Vooraf worden de wensen van de klant uitgetekend en wordt de constructie gemaakt. Die constructie besteden we uit en het versterken van de chassis doen we zelf. Zodra al het voorwerk is gedaan, kan de kraan erop. Deze weegt al snel tussen de 2 en 10 ton.’ Om deze op de vrachtwagen te krijgen beschikken ze over een 4,5 tons bovenloopkraan, bij zwaardere kranen wordt eventueel een kraan extern ingehuurd. Maar dat is nog niet alles. In de volgende fase begint het om- en afbouwen. ‘Naar wens worden er kisten onder de laadbak geplaatst om gereedschap en hijsbanden in op te bergen. Deze zijn tegenwoordig vaak gemaakt van rvs in plaats van staal. Dit met het oog op duurzaamheid en het staat natuurlijk mooi. Nadat alles is opgebouwd brengen we de auto naar de spuiter en wordt deze gespoten.’
In het opbouwen van een vrachtwagen zit tussen de 180 en 500 manuren en staat de auto 6 tot 8 weken binnen. Met grotere projecten kan dit tot 3 maanden duren. ‘We werken met maximaal twee man aan de auto, anders lopen we elkaar alleen maar voor de voeten’, aldus Vincent. ‘Iedere monteur heeft zo zijn eigen specialiteit, waar de ene van de hydrauliek is, is de ander bezig met het elektra of de constructie. Door in etappes te werken komt dit de productiviteit ten goede.’ Op dit moment besteden ze ook veel uit, omdat het simpelweg extreem druk is. Om zich heen hoort hij veel dat het werk in de bouwwereld weer een beetje terugloopt, maar daar merkt hij zelf nog niks van. Dit komt waarschijnlijk door de vele nieuwbouwprojecten in Zuidoost-Brabant.
Mooi speelgoed
Maar die vrachtwagens, en dan vooral de kranen, wil ik natuurlijk ook graag zien. Dus neemt Vincent me mee naar de werkplaats waar we elkaar bijna niet kunnen verstaan door het gelas en geslijp van de monteurs. Alle fases zijn te vinden in- en rondom de werkplaats. Van lege vrachtwagen regelrecht uit de fabriek, tot bijna klaar voor oplevering. Het regent flink, maar dat weerhoudt ons er niet van om naar buiten te gaan om een kijkje te nemen bij het inregelen van een kraan. Dit is het allerlaatste onderdeel van het proces.
Bij het inregelen van de kraan wordt gemeten wat de kraan maximaal kan tillen. Dit doen ze door een blok gewicht rondom te kraan op te tillen en telkens de kraan iets uit te schuiven. Na wekenlang zwoegen is het klaar en kan er gespeeld worden. Vincent demonstreert graag hoe de kraan werkt en komt met de afstandsbediening naast me onder het afdakje staan en geeft een demonstratie. ‘Het blijft mooi speelgoed’, zegt hij met een lach op zijn gezicht. En dat ben ik roerend met hem eens.