Met een productie van minder dan tien nieuwe veetrailers op jaarbasis is Schaap Carrosseriebouw niet een van ’s werelds allergrootsten. Wel is de klantenkring wereldwijd te noemen, dankzij het verregaande specialisme van de wagen- en machinebouwer uit het Friese Tijnje. Het woord ‘innovatie’ wordt er niet gebezigd, wel het gegeven dat voor elke opdrachtgever een trailer of toestel wordt gebouwd dat exact aan alle wensen en eisen voldoet.
Samenvattingen
Henk-Jan Altena, DGA, productontwikkelaar, Autocad-tekenaar en constructeur, vat het bedrijf in enkele woorden samen: ‘We doen hier waar we goed in zijn. Dat werkt.’ Dat het gezegde allesbehalve overdreven is, blijkt uit de aanwezige activiteit. Er wordt door de acht vaklieden zicht- en hoorbaar gewerkt aan meerdere projecten. Nieuwbouw, reparaties en aanpassingen. De directe omgeving en ook de rest van Nederland weet Schaap namelijk te vinden als het gaat om technisch vernuft op maat. Henk-Jan Altena vat het samen: ‘Klanten zien we hier altijd weer terug.’
“Van trailer met kalverlift tot koeienpedicurebox”
Gepatenteerd lichtgewicht
Henk-Jan geeft een rondleiding door de werkplaats waar bedrijvig wordt gesleuteld aan diverse zaken. In het oog springend, is een glanzende nieuwe aanhanger voor een koeienpedicurebox. Grotendeels van aluminium. Op de vraag of het lichte aluminium geschikt is voor heavy-duty toepassingen, wordt de bedenker/constructeur vrolijk. ‘Ja, aluminium is sterk genoeg, en het heeft een enorm voordeel voor een aanhanger. Hij weegt namelijk minder dan 750 kilo, en dat gewicht kun je met een B-rijbewijs op je trekhaak hebben.’ De box is ontwikkeld in samenwerking met klant Pieter Achtien Klauwverzorging. Het concept is dan ook gezamenlijk gepatenteerd. Henk-Jan: ‘We zijn dus de enige in aluminium boxcasco’s.’
Afstandsbesturing
Verderop in de werkplaats staat een indrukwekkende veetrailer die getest wordt. De trailer heeft bestuurbare wielen, accu’s en afstandsbediening. Henk-Jan: ‘Ook dit is helemaal op specificaties van de klant. De trailer is tot op de centimeter nauwkeurig te manoeuvreren op zijn bedrijfsterrein. Het vernuft zit erin dat de twee assen van de trailer met afstandsbediening te besturen zijn.’
Kalveren in de lift
Schaap en kalveren, dat blijkt ook een succesvolle combinatie. De kalverlift van Schaap was voor de blogschrijver nog even een onbekend fenomeen maar Henk-Jan licht het concept graag toe. Voor het vervoer van jongvee, kalveren van zo’n twee weken oud en dertig kilo zwaar, is een efficiënt en diervriendelijk transporthulpmiddel onontbeerlijk. Een jong kalf kan namelijk nog niet bij de laadklep omhoogklimmen. De kalverlift van Schaap maakt het transport van jongvee vriendelijker en vlotter met een hefbak aan de zijkant van de trailer. Het heffen van de bak gaat supersnel, dankzij speciale hydrauliekcilinders. Op basis van de cilinders van INDI is bij Schaap een meertrapssysteem ontwikkeld, dat bijzonder efficiënt gebleken is.
INDI als technisch en logistiek verlengstuk
Schaap neemt een geheel eigen plaats in tussen de fabrikanten van veetrailers en transporthulpmiddelen. Henk-Jan: ‘Er zijn veel carrosseriebouwers, daarom is de prijs belangrijk. Transporteurs moeten namelijk voor steeds scherpere tarieven rijden, maar we hebben een prima positie in de markt. Klantspecifieke oplossingen zijn ons sterke punt. Daarmee rechtvaardigen we onze langere levertijd en de soms wat hogere prijs. Met de inkoop zijn we gezond bezig. Veel hydraulische, pneumatische en elektrische componenten kopen we bij INDI. Als het daar op voorraad is, hebben we het in een oogwenk in huis. Het komt ook vaak voor dat we INDI een technische tekening sturen met de speciaal aangepaste hydrauliek die we in gedachten hebben. INDI speelt daar dan op in en levert ons klantspecifieke, gemodificeerde producten. We weten precies wie we daarvoor moeten hebben bij de mannen in Leek, op elk gebied heb je echte specialisten.’
Niet te benauwd
Op de vraag van de INDI-blogger waarom de veevervoerende klant bij Schaap moet zijn, borrelt het antwoord al op. Henk-Jan bevestigt dat. ‘Overal is wel bekend dat Friezen kunnen doorpakken, niet te benauwd, vindingrijk zijn en dat je erop kunt rekenen. Hier zeggen we nooit nee tegen een uitdaging. En onmogelijke opdrachten kennen we niet bij Schaap.’
Heeft dit artikel je geholpen?
