Binnenkort is het dan zover: op 22 juni gaat de eerste editie van de INDI Robot Games van start. Bij dit toernooi voor vechtrobots, ontwerpen, bouwen en bedienen deelnemers op afstand bestuurbare robots. Het doel is simpel: het uitschakelen van de robot van de tegenstander. Wij gaan alvast een aantal deelnemers aan jullie voorstellen. Vandaag Team Gladia-tor uit Enschede.
Het tweede team dat we gaan bezoeken om te kijken en te vragen hoe ze de strijd tijdens de eerste INDI Robot Games zullen aangaan, is het team uit Enschede. Het kost ons enige tijd om het Tukkers-team te vinden, want ze blijken ‘verstopt’ te zitten midden in een woonwijk aan de rand van Enschede. Bovendien blijkt de gemeente hier besloten te hebben de helft van alle wegen af te sluiten. Reden: de aanleg van een nieuw rioolstelsel. Onze TomTom-robot slaat er helemaal van op hol. Dan maar wat eenrichtingsweg-geboden negeren. Uiteindelijk bereiken we het onderkomen van Team Gladia-tor.
Industrieel Ontwerpen
Team Gladia-tor blijkt uit vier eerstejaars studenten aan de Universiteit Twente te bestaan: Rob, Huub, Martijn en Jan. Alle vier volgen ze dezelfde studierichting: Industrieel Ontwerpen. Woordvoerder van het team is Jan, tevens ‘huisbaas’ van de woning waar we hebben afgesproken. ‘Zo, best wel luxe voor een student, zo’n woning’, beginnen wij. ‘Ja, da’s waar’, antwoordt Jan, ‘veel studenten wonen bij de campus onder iets minder riante omstandigheden, maar wij zitten lekker hier in een gezellige woonwijk. We hebben hierachter in het hok ook nog onze eigen werkplaats voor het maken van de robot.’ Toe maar, maar voor we daar gaan kijken, eerst even terug naar jullie studie. ‘Wat houdt die studie precies in?’ Jan: ‘Bij Industrieel Ontwerpen of Industrial Design Engineering zoals het hier officieel heet, leer je met technisch inzicht en een zekere creativiteit producten te ontwerpen of te verbeteren. Daarbij moet je ook consumentgericht leren denken en het product tegen een realistische kostprijs proberen te maken.’ Dat lijken ons gelijk allemaal handige skills die ook bij deze Robot Games goed van passen kunnen komen. Jan: ‘Ja, nou, we zijn nog maar eerstejaars natuurlijk. We zijn nu vooral ook met het ontwerpen en tekenen bezig’. Dus de hele dag achter de pc met tekenprogramma’s aan de slag? ‘Nou nee, je leert hier ook nog gewoon eerst goed op papier je ontwerp te schetsen.’
De aanleiding
Bij geen van de vier studenten valt een Tukkers accent vast te stellen, de vier komen dan ook uit hele andere windstreken: één uit Nijmegen, één uit Amsterdam en twee uit Hoorn. Daar in Hoorn is wellicht de kiem gelegd voor de interesse in robots. Bij de vorige opleiding in Hoorn zijn Rob en Jan bezig geweest met een project om een autootje voor kinderen te ontwerpen dat in een shopping mall zou kunnen rijden zonder met iets te botsen. Een soort mini-Tesla. Nu zitten de vier bij elkaar in de klas en hebben ze het razend druk met hun studie. Het was vooral Rob die de andere drie enthousiast wist te krijgen om mee te gaan doen aan de INDI Robot games. Jan: ‘Rob volgt Mastermilo via YouTube en hoorde er zo over.’
Filmpjes kijken
Nadat Rob de anderen had weten te overtuigen, was er nou niet gelijk een idee van hoe de robot eruit moest komen te zien. Jan: ‘We hebben vooral eerst heel veel filmpjes op YouTube bekeken om inspiratie op te doen. Met name in Engeland hebben ze veel van dit soort kampioenschappen en wedstrijden. Hier in Nederland heb je er niet zo veel. Maar goed, na al die filmpjes wisten we in ieder geval dat de voorkant van onze robot een ovalen vorm moest krijgen. Dat leek ons strategisch gezien wel een verstandige zet. Zo rond eind maart zijn we dan echt aan de slag gegaan. Het idee van uitstekende wielen was er vrij snel. Dan is kantelen geen probleem.’
“Een aantal zaken komt best wel precies. En precies zijn is niet ons sterkste punt, haha!”
The making of The Gladia-tor
Na het maken van een schets van hoe de robot er globaal moest komen uit te zien, begon het praktijkgedeelte. Het verzamelen van onderdelen verliep vrij snel. ‘We hadden op de Unie (zoals de meeste studenten Universiteit Twente noemen) nog wel wat spullen liggen’, verklaart Jan. ‘Bij het vak Robotica, hadden we al het één en ander gemaakt. Daar lag nog wel wat dat we konden gebruiken. Voor de rest hebben we veel via INDI kunnen krijgen: wielen, boutjes, moertjes, lagers en tandriemschijven. Dat is natuurlijk wel erg handig: dat dat zo kan. Want budget hebben we niet echt. We werken in de avonduren aan onze Gladia-tor in de werkplaats op de Unie, nu al zo’n zes weken lang. En nu ook in de werkplaats hierachter huis.’ Laten we daar maar eens gaan kijken, stellen we voor.
Drum spinner
In het hok treffen we de Gladia-tor nog volop in aanbouw aan, zo zullen we maar zeggen. Jan: ‘Ja, er moet nog wel het één en ander gebeuren. Maar we hebben nog wel even de tijd en de hoofdlijnen van deze Drum spinner liggen er nu.’ Drum spinner? ‘Ja, zo heet zo’n robot die op basis van een verticaal ronddraaiende spin de tegenstander probeert uit te schakelen’, doceert Jan maar even. ‘Zoals je ziet is de body van hout klaar met zijn ovalen voorkant’. Nu begint het ons ineens te dagen: de robot lijkt inderdaad op een tor. Oké, die snappen we dan. Willen jullie nog meer kwijt over de kwaliteiten van dit kleine monster? ‘Uh… liever niet, we willen graag de concurrentie niet al te veel informatie geven. En bovendien moeten we zelf nog wel het nodige testen.’ Zoals? Jan: ‘Zoals eigenlijk de hele motorische aandrijving met de juiste snelheid. Ja, we zijn er inmiddels wel achter gekomen dat een aantal zaken best wel precies komt. En precies zijn, da’s nou net niet ons sterkste punt, haha’. Kom op mannen, zet ‘m op en heel veel succes straks daar bij de INDI Robot Games!
Team Gladia-tor:
- Rob, de aanjager
- Huub, de designer
- Martijn, de bot-bouwer
- Jan, de communicator
Feedback
Ben je ook bij de INDI Robot Games geweest? We horen graag wat je ervan vond! Heb je één minuut om onze vragenlijst in te vullen? Alvast bedankt!
Naar de vragenlijst