Interview met Mastermilo
Honderd kilometer per uur rijden en je auto in zijn achteruit zetten. Wat gebeurt er dan? Is het echt noodzakelijk om je wielbouten stevig aan te draaien en wat als je dat niet doet? Waarom is het beter om niet de motorkap te openen als je 120 rijdt? Je zou deze levensvragen met je boerenverstand kunnen beantwoorden. ‘Saai’, zegt Mastermilo. Theoretisch beredeneren dan? ‘Nog saaier’, zegt Mastermilo terwijl zijn ogen onrustig heen en weer schieten van een kapotte motormaaier naar een kinderstep en weer terug. ‘De beste antwoorden krijg je door het zelf te ervaren’.
Mastermilo82 zoals hij voluit op YouTube heet, is een begrip. Zijn hilarische vlogs kunnen rekenen op een trouwe fanbase en miljoenen views. Zodra de charmante (auto)monteur in beeld komt, is het lachen. Lachen om de uiteenlopende onderwerpen, lachen om de presentatie en lachen als het project uitgeput en volledig opgebrand weer tot stof uiteenvalt.
Voor noorderlingen zoals ik, is communiceren met de Zuid-Brabantse Mastermilo bijna niet te doen. Afgaand op zijn mimiek, intonatie en armbewegingen, probeer ik te raden wat hij zegt. ‘Waar ben je momenteel mee bezig?’, vraag ik. ‘Wat is het project waar je nu aan werkt?’, verduidelijk ik terwijl ik wanhopig mijn best doe mijn Friese toonval te onderdrukken. Tevergeefs, want Mastermilo blijft me verbaasd aankijken. Ik wijs naar iets wat op een rupsvoertuig lijkt. ‘Is dat een tank?’, vraag ik. Meteen begint Mastermilo vol geestdrift te praten waaruit ik afleid dat het woord ‘tank’ blijkbaar universeel is.
Is het dan alleen maar excentriek, out-of-the-box en mission impossible bij Mastermilo? Het antwoord is voor het grootste deel een volmondig ‘Ja’. Uiteraard moet er ook analytisch worden gedacht, maar grotendeels is het creatief denken en heel veel try & error.
Hoe het begon
We vragen Mastermilo – wiens doopnaam overigens Emile is – naar de oorsprong van zijn fantastische werk. ‘Het YouTube-kanaal stamt uit het jaar 2006. Op dat moment was ik voornamelijk bezig om boardvideo’s van een speedway te plaatsen. Toen ik mijn verjaardag vierde’, vertelt Mastermilo met glimmende ogen, ‘kreeg ik een auto die ik kapot mocht rijden. En omdat niet iedereen hierbij aanwezig kon zijn, besloten we het op te nemen en op YouTube te zetten. Mijn vrienden en kennissen vonden dit te gek en het leuke was dat ook anderen de video bekeken. Zo begon het te lopen. We kwamen met een groep vrienden samen in de werkplaats, knutselden aan bijzondere projecten en haalden mooie stunts met auto’s uit.’
De video’s worden op YouTube goed bekeken. Dat moet toch wat opleveren? ‘Zeker. Via Google kunnen we inkomsten genereren waarmee we weer materialen en gereedschappen kunnen financieren’, zegt Mastermilo.
De grote brand
In 2017 slaat het noodlot toe als de werkplaats afbrandt. ‘Een groot deel van wat we hadden, was in één klap verdwenen. Maar het belangrijkste is niet verloren gegaan; de vele kijkers op YouTube.’ De doorstart is een groot succes. Want Mastermilo leidt, dankzij de veelbekeken vlogs, het goede leven. Het gaat zo goed dat er een samenwerkingsovereenkomst met INDI wordt gesloten. ‘Dat was hoognodig, omdat er nogal wat onderdelen nodig zijn voor de projecten die ik doe’, zegt Mastermilo lachend.
De projecten. Een willekeurige greep
Toch nog even over die tank. Wat is het verhaal daarachter? ‘Geloof het of niet, maar die tank heeft dus echt meegevochten in de Golfoorlog hè! Als dat ding toch kon praten. Het is een Russische tank die in China is gemaakt. Er zit zowel Irakees als Koeweits zand in. Het ding is buitgemaakt door de Engelsen en nu staat ‘ie bij mij in het Hollandse Baarle-Nassau.’
Behalve de tank staat er ook een ‘Ford Ka’ op het terrein. De opmerkzame lezer ziet twee aanhalingstekens bij Ford Ka staan en dat is niet voor niets. Want wat eens een Kaatje was, is nu een rollend iets met twee grote hoepels eromheen. ‘Check ‘m even op YouTube. Gegarandeerd lachen’, zegt de glunderende Mastermilo.
‘Dan was er ook nog iets met Defensie en een luchtdrukkanon dat aardappelen wegschiet?’, vraag ik. ‘Ja, ik werd uitgedaagd door Jaimy, een matroos technische dienst bij de marine. Hij vroeg me een dergelijk kanon te bouwen en tot groot verdriet van de omliggende huizen, is dat bijzonder goed gelukt!’
Passie
Wat geweldig om van je hobby je beroep te kunnen maken. Benieuwd naar al het wonderlijke dat Mastermilo – onder meer met de technische onderdelen van INDI – maakt? Bekijk hier zijn Youtube-kanaal.
2 reacties
gewoon door gaan met het herstellen van de tank , daar beleef ik en met mij vele anderen veel kijk genot aan
het is een fijn programma dat jullie hebben opgezet, nu volhouden tot het einde
veel succes en natuurlijk ook veel plezier
Louis
Fantastisch je jongste Post Vlog.
Ik volg jullie dagelijks en old memories voor mij , alhoewel ik zelf van het bouwjaar 1938 ben, geniet ik met volle teugen.
het verzoek van het technisch college uit Tilburg om er een presentatie te doen voor de leerlingen techniek moeten jullie beslist doen !. zeker van zo als je doet Emile met een uitleg en enthousiasme wat het is, en hoe het werkt GEWELDIG !!.
Kan niet wachten tot jullie de tank klaar hebben . nog heel feel succes en plezier.
Peter sr