Vanaf Amsterdam naar Brussel, Parijs, Monaco, Barcelona, Madrid door naar Gibraltar en weer terug op één tank brandstof. Voor veel mensen een droom, maar het Eco-Runner Team Delft maakt van deze droom werkelijkheid. Het Dream Team bestaande uit 21 studenten van de TU Delft, focussen zich één jaar lang op het ontwikkelen van de meest efficiënte waterstofauto ter wereld om zo een duurzame toekomst te promoten.
Eco-Runner XII Recap
Afgelopen jaar heeft Eco-Runner XII een fantastische prestatie neergezet door mee te doen aan de Shell Eco Marathon. Hier is een theoretische efficiëntie behaald van 5407 km op één kg waterstof. De efficiëntie werd bepaald door een afstand te rijden van ongeveer 15 kilometer. Tijdens deze kilometers werd het verbruik omgerekend naar 1 kg waterstof. Deze efficiëntie was beter dan vorige jaren, wat vooral te verklaren was door het verminderen van het gewicht. De auto bestond uit meer carbon onderdelen, waarvan ook meer zelf geproduceerd was door de studenten, zoals de carbon velgen. Ook was er een betere fuel cell gekocht die een hogere efficiëntie had in combinatie met een hoger vermogen. Dit alles resulteerde erin dat de concurrentie op een flinke achterstand werd gezet.
Het team was hier zo van onder de indruk dat werd besloten hier een wereldrecordpoging aan vast te knopen. Het doel hier was duidelijk, zo veel mogelijk kilometers gaan rijden op één tank. Tot grote teleurstelling van de studenten uit Delft moest deze poging na 600 km gestaakt worden wegens technische problemen aan de auto. Deze problemen ontstonden nadat het rechterdeel van de voorophanging brak, hierdoor kreeg de auto een ‘tik’. De auto kon zijn rondje nog afmaken en gelukkig was er een reserve onderdeel meegenomen. Toen het linkerdeel van de voorophanging later ook brak, kreeg de auto nogmaals een ‘tik’ waardoor de fuel cell het vervolgens ook begaf. Deze was ter plekke niet meer te repareren. De wereldrecordpoging moest hierdoor worden afgebroken. Uiteindelijk jammer van het resultaat tijdens het wereldrecord, maar toch hebben ze nog steeds een fantastisch en succesvol jaar neergezet.
Nieuw team, nieuwe kansen
Na de wereldrecordpoging was het jaar voor Eco-Runner XII over, iedereen werd van zijn diensten ontheven en de vakantieperiode werd ingezet. Na een korte stop van een paar weken stond er begin augustus alweer een nieuw team te trappelen om te beginnen aan het ontwikkelen van de Eco-Runner, Eco-Runner XIII. Uiteraard heeft Eco-Runner XII hun uiterste best gedaan om zo veel mogelijk kennis over te dragen op het nieuwe team. Daarmee stond de groep, bestaande uit tien verschillende disciplines van de TU Delft, klaar om de uitdaging aan te gaan.
De eerste weken zijn ondertussen al voorbij, waar kennismaking en doelen opstellen de voornaamste punten van de agenda waren. Team Manager Julian de Klerk: ‘Het is mooi om te zien dat een groep van 21 individuen zo snel samen kan komen om een goed functionerend team te vormen’. Het doel voor team XIII was volgens De Klerk ook al snel gezet: “Doordat het team van vorig jaar zo een uitstekende efficiëntie heeft neergezet, is het aan ons om de lat weer hoog te leggen. Maar, er komt meer bij een auto kijken dan een theoretische efficiëntie, wij willen dit jaar daarom laten zien dat onze auto ook daadwerkelijk in de praktijk deze afstand af kan leggen tijdens onze wereldrecordpoging”.
Jaar vol uitdagingen
Het verschil tussen een wereldrecordpoging en een korte race heeft vooral te maken met vermoeiing van het materiaal. Afgelopen jaar is gebleken dat de auto niet robuust genoeg was om de 1400 kilometer te rijden. Tijdens deze wereldrecordpoging zal het hele team om de beurt moeten gaan rijden, om vermoeiing van de rijder ook te voorkomen.
Voor Chief Engineer Matthijn Meyer zorgt dit uitdagende doel wel voor problemen: “De auto moet robuuster en steviger worden zodat wij het wereldrecord ook echt kunnen gaan rijden, terwijl we er toch voor moeten zorgen dat de auto niet zwaarder wordt en we zo inleveren op efficiëntie. Om deze uitdaging aan te gaan zal een goede samenwerking tussen de verschillende technische aspecten van de verschillende afdelingen moeten plaatsvinden. Deze samenwerking moet ervoor gaan zorgen dat een verbetering op het ene vlak niet ten koste gaat van de performance op een ander vlak. Het is belangrijk om een goed werkende auto neer te zetten op combinatie van weerstand, aandrijving en bouw. Alle verschillende ontwerpen van de afdelingen moeten geïntegreerd samenwerken. Een taak die veel moeite en tijd gaat kosten, maar hopelijk veel gaat opleveren.”
Volgens Strategy Engineer Bob van Dijk zal er dit jaar op strategie tijdens de wereldrecordpoging nog veel te winnen zijn: ”Door het gebruik van state-of-the-art computermodellen kunnen wij de optimale afstelling van de auto en de ideale lijn over het circuit bepalen. Daarnaast beschikt onze auto over een adaptive cruise-control, de auto weet op ieder moment hoe hard hij moet rijden om zo min mogelijk energie te verspillen. Op deze manier kunnen wij alles uit onze auto halen!”
Andere uitdagingen waar het team tegenaan kan lopen dit jaar is dat er ambities uitgesproken zijn om een volledig nieuwe mal te gaan maken. Dit heeft gevolgen voor de aerodynamica en de vorm van de auto.
Ook worden de wielen dit jaar aangepakt, aluminium wielen gaan plaatsmaken voor carbon wielen. Chief Vehicle Dynamics Bas Geerts: “De stijfheid van carbon is erg geschikt voor de wielen, hiermee kunnen we gewicht besparen ten opzichte van de aluminium wielen van vorig jaar. Er komen ook aerodynamische voordelen van een disk wiel bij. De uitdaging zit hem in het produceren.”
Om uitdagingen te trotseren en te overwinnen worden verschillende bedrijven gecontacteerd om kennis te delen. Deze bedrijven worden benaderd om te helpen door het geven van consulten, software, materialen en financiële ondersteuning. Al deze hulp is voor het team erg waardevol en wordt dan ook erg gewaardeerd. In ruil daarvoor geeft het Eco-Runner team zelf ook graag presentaties over hun eigen bevindingen. “Een partnership bestaat uit een samenwerking, en een samenwerking komt van twee kanten. Wij hebben de hulp van bedrijven echt nodig en helpen deze dan ook zo goed als wij kunnen. We staan graag op beurzen en geven met plezier presentaties om ons project en kennis de wereld in te krijgen.” aldus PR & Partnerships manager Mila Benschop.
Kortom, Eco-Runner XIII heeft nog flink wat uitdagingen voor de boeg voordat het wereldrecord daadwerkelijk gebroken kan worden. Echter hebben ze er zelf erg veel vertrouwen in en kijken ze uit om een heel jaar bezig te zijn met de Eco-Runner XIII en het promoten van de mobiliteit van de toekomst.
Nieuwsgierig geworden?
Ben je benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van Eco-Runner team Delft? Houd dan vooral onze socials in de gaten of neem een kijkje op de website van Eco-Runner.