‘Een honderdste van een seconde kan het verschil maken tussen bejubelde winnaar en verguisde loser.’
Je hoeft geen kenner van de Formule 1 te zijn om te weten dat alles aan deze sport indrukwekkend is. Het acceleratievermogen, de topsnelheid, G-krachten, pitstops en de budgetten. Om je een idee van dat laatste te geven: het jaarlijkse budget van topteams als Mercedes, Ferrari en Red Bull omvat in 2019 bijna 500 miljoen per team. Dit halve miljard wordt besteed aan een 900-koppig (fabrieks)team dat 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar bouwt, test, sleutelt en finetunet. Immers… een honderdste van een seconde kan het verschil maken tussen bejubelde winnaar en verguisde loser. En maak je deel uit van zo’n internationaal F1-team, dan is een ding zeker: jij behoort tot de elite van allerbeste engineers ter wereld. En laat dàt meteen het streven van Hanze Racing Division (HARD) in Groningen zijn.
Als gereedschap- en onderdelensponsor van HARD bezoekt INDI het team – bestaande uit een totaal van 40 studenten uit allerlei geledingen – op de Hanze Hogeschool in Groningen. Na een ingewikkelde zoektocht door het enorme Zernikecomplex, staan we opeens in het hart van HARD. HQ is een knus kantoor waar vele bureaus één grote werkplek maken. Elk bureau is vandaag ‘bemand’. Bemand tussen aanhalingstekens omdat aan één bureau een vrouwelijke student zetelt. Hoewel de jongedame, in deze door mannen gedomineerde branche, wat vragen oproept, beginnen we bij het begin: ‘Wie zijn en wat doen jullie?’
Wij bouwen een elektrische raceauto
Onze gastheer Mathieu Overbeeke trapt af. ‘Wij zijn Hanze Racing Division. Sinds 2010 het officiële Formula Student Race Team van de Hanzehogeschool in Groningen. Ons doel voor 2019-2020 is het bouwen van een elektrische raceauto.’ Zonder voorkennis hadden we het zeker uitgeproest van het lachen. Een raceauto? In de ogen van werkend Nederland is biertjes atten en de studiefinanciering er doorheen jassen het enige waar studenten snel in zijn. Omdat generaliseren niet ons ding is, weten we zonder moeite een glimlach te bedwingen.
‘Een raceauto. Dat is geen sinecure. Kunnen jullie iets specifieker zijn? Over wat voor raceauto hebben we het hier?’ Chief Engineer Steven antwoordt: ‘De e-racer heeft een wielbasis van 1 meter 60, weegt zo’n 250 kilo en beschikt over een accupack die goed is voor 80 kilowatt.’ ‘Topsnelheid?’ ‘Ongeveer 90 km per uur’, zegt de eerdergenoemde enige dame in het gezelschap. ‘Maar het is vooral het acceleratievermogen. Die creëert 2,5 tot 3G’, vervolgt Marjolein, verantwoordelijk voor de External Relations van HARD.
Het team wordt gevormd door studenten van uiteenlopende studierichtingen. Vertegenwoordigd zijn de studies: accountancy, communicatie, international business and languages, werktuigbouwkunde, mechanical engineering, industrieel product ontwerpen, mechatronica, sensor technology en technische bedrijfskunde. ‘Met zoveel disciplines in huis kunnen jullie vast ieder probleem aan’, stellen we. ‘We komen een heel eind’, zegt Steven. ‘HARD gaat in ieder geval geen uitdaging uit de weg’. Andersom blijkt ook dat uitdagingen HARD niet uit de weg gaan. Zo heeft bijvoorbeeld het eerste ontwerp van de HRD05 bijvoorbeeld nooit gereden. ‘Nooit? Geen meter? Hoe kan dat met zoveel knowhow aan boord?’
Waarom de HRD05-1 nooit heeft gereden
Steven vertelt dat tijdens verschillende tests de temperatuur van de tandwielkast opliep tot boven het toegestane maximum. Na onderzoek concludeerde het team dat de tandwielkasten ongeschikt waren. Een kleine tegenslag met grote gevolgen. Vanwege de problemen met de tandwielkasten, werd in consensus besloten over te stappen naar één motor. Deze vereenvoudiging maakt de e-racer betrouwbaarder. Een andere wijziging was het veranderen van accu-cel. Dit zorgt voor minder warmteontwikkeling waardoor de vloeistofkoeling kan worden vervangen door luchtkoeling. ‘En dan was er nog het interface-probleem tussen inverters en de motor’, vertelt Mathieu. ‘Inverters?’ ‘Een intern communicatieprobleem tussen verschillende onderdelen’, legt Marjolein geduldig uit. ‘Zie het als een Duitssprekende motor die praat tegen een Franse inverter.’ ‘Duits en Frans. Nee, dat kan niet goed gaan.’
Wat is het einddoel?
Op deze vraag bestaan verschillende antwoorden. Formula Student organiseert gedurende het jaar meerdere events. HARD wil hiervan tenminste één bijwonen. Zowel auto als team moeten tijdens zo’n event het onderste uit de kan halen. Hoe zijn de technische prestaties van de e-racer? Hoe doet de wagen het in competitie? Rijdt het team überhaupt een race uit? ‘De testen staan bol van de emoties’, horen we van diverse kanten. Er hangt veel van af. Zoveel zelfs dat het je professionele carrière in de autosport een vliegende start kan geven. De events van Formula Student wemelen van de scouts uit de auto- en race-industrie. Maar het hoogst haalbare doel heeft meer met team-effort dan met de auto te maken. Met elkaar een prestatie neerzetten. De ervaring, het gevoel van saamhorigheid en beleving: dat is onbetaalbaar.
Onbetaalbaar, prima. Wat wij willen, is het gejank van een turbo horen en de geur van brandend rubber opsnuiven. ‘We begrijpen dat met versie 2 van de HRD05 al het voorgaande vergeven en vergeten is?’, vragen we wat ongeduldig. ‘Staat de e-racer hiernaast en ehmmm… zo ja, mogen we een rondje?’
December 2019: laatste stand van zaken
‘Ging het maar zo snel’, zegt Mathieu. ‘Zover zijn we nog niet. Na de ontwerpfase is de productiefase dus van start gegaan met de – better and improved – HRD05-2.’ HARD ligt goed op schema. Het stuursysteem, chassis, aandrijflijn, pedal box, headrest, harness en firewall zijn compleet ontworpen. Ook de ophanging is zo goed als klaar. ‘Eind december’, gaat Mathieu verder, ‘willen we binnen twee maanden mechanisch alles klaar hebben. Als dat lukt kunnen we al vroeg in het seizoen beginnen met het testen van de zelfontworpen, elektrische componenten.’ ‘En dan?’, vragen we. ‘Dan gaan we racen!’ In hoeverre deze collectieve uitroep van ambitie de hooggespannen verwachtingen waar gaat maken? De bloggers van INDI houden jullie in 2020 absoluut op de hoogte van de verrichtingen van HARD! Wij wensen jullie heel veel succes!
*Op de afbeelding boven dit blog staat de HARD04 van vorig seizoen. Deze raceauto – ook gebouwd door HARD – beschikt over een verbrandingsmotor.