Voor het vierde jaar op rij bouwt het studententeam van Electric Superbike Twente een racemotor: from scratch en volledig elektrisch. INDI is trotse sponsor en levert de onderdelen voor hun testbank. We spreken operations manager Jorik Burghardt over de race, hun motor en de uitdagingen voor de komende tijd.
15 knappe koppen
Het team van Electric Superbike Twente is een selectie van 15 knappe koppen van Universiteit Twente en hogeschool Saxion. Voor het vierde jaar op rij, met ieder jaar andere teamleden, gaan zij de uitdaging aan om een racemotor te bouwen. Dit jaar werken de studenten en studentes aan een nieuwe motor. Het technisch hoogstandje van afgelopen jaar is de Apex-rs, een motor van 210 kilo, dat binnen 3 seconden naar 100 km/uur optrekt en een topsnelheid van 250 km/uur kan halen.
“We hebben een team van 15 man, waarvan 8 zijn onderverdeeld in het verantwoorden van het mechanische en elektronische deel van de motor,” somt Jorik op. “Dan hebben we ook nog een marketing-subteam, een externe betrekkingen-subteam en een management, die de boel allemaal coördineert vanaf het ontwerp van de motor tot en met de productie, bouw en het testen.”
Ieder jaar een betere superbike
“In de eerste helft van het jaar, tijdens de ontwerpfase, kijken we met het oude team naar de motor, om zo tot verbeterpunten te komen”, aldus Jorik. “Evenals het vorige team vinden wij het belangrijk om ons te ontwikkelen op het gebied van veiligheid. Zo hebben we dit jaar alle ‘hoog voltage’ in het batterijpakket verwerkt. Dat maakt het allemaal een stuk veiliger.”
Momenteel zitten de studenten middenin de productiefase, vertellen ze. Dat betekent goed coördineren om te zorgen dat alle onderdelen op tijd binnenkomen. Deze worden door het team ontworpen en bij bedrijven, die het team sponsoren, geproduceerd. Zo hopen ze met een strakke planning deze zomer de motor af te krijgen. Dat is voor de komende maanden de grootste uitdaging, vertelt Jorik “De volgende uitdaging is races winnen natuurlijk!” Als corona het toelaat, wil het team deze zomer al gaan racen.
Nieuw kantoorpand
Gelukkig hebben de studenten genoeg ruimte dankzij hun nieuwe kantoorpand met werkplaats. “Aan de achterkant van het pand delen we een hele mooie en grote werkplaats waar de motor in elkaar wordt gezet. Ons kantoor bevindt zich aan de voorkant van het pand. Daar zijn we met zijn allen bezig tijdens de ontwerpfase. Het is eigenlijk ook onze vaste werkplek”, aldus Jorik.
In the picture blijven
Het Electric Superbike-team doet uiteraard graag mee aan evenementen. Helaas zijn die vanwege corona op de lange baan geschoven. Hierdoor is het een uitdaging om ‘in the picture’ te blijven. “Voorgaande jaren hadden we vaak een fysiek evenement, nu volledig online. ‘Maar’, volgt een teamlid, “We proberen zoveel mogelijk zichtbaar te zijn op beurzen. Zo stonden we aan het begin van het jaar op een beurs in Zandvoort met verschillende elektrische voertuigen. We nemen ook graag studenten mee in het bouwproces, zoals bij de Universiteit Twente. Daar willen we ook altijd graag staan.”
INDI is trotse sponsor
“Techniek draagt veel bij aan een betere wereld en is essentieel voor een betere toekomst”, vertelt INDI-oprichter en ‘sponsorbob’ Sybrand Brouwer. “Wij vinden het niet alleen ontzettend leuk om te zien dat jongeren op deze manier bezig zijn met techniek, maar ook belangrijk! Daarom sponsoren wij dit soort technische innovaties.” INDI levert de onderdelen voor de testbank voor de superbike.
Het hardwerkende team kijkt ernaar uit om de motor af te zien, maar geniet ook van het interessante proces en alles daaromheen. Er komt ontzettend veel bij kijken en op die manier is er voor ieder subteam een raakvlak. De studenten laten zien dat techniek veelzijdig is en voor iedereen wat te bieden heeft. INDI wenst het team veel succes en vooral plezier met de bouw en de testbank. We houden je uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.
Bekijk ook de website van het team: https://electricsuperbiketwente.nl/