Er zijn 7 polige en 13 polige stekkers verkrijgbaar. Beide zorgen voor een veilige elektrische verbinding tussen je voertuig met trekhaak en bijvoorbeeld een aanhanger, paardentrailer of fietsendrager. In deze video legt productspecialist Eerjan de verschillende functies van de stekkers uit en leer je wanneer je welke gebruikt.
Transcriptie
Vandaag wil ik het met jullie hebben over het verschil tussen een 7- en 13-polige stekker. Deze stekkers gebruik je om een veilige elektrische verbinding te maken tussen je voertuig en het object wat je erachter zet met je trekhaak. Dat kunnen verschillende objecten zijn, bijvoorbeeld een aanhanger, een paardentrailer of fietsendrager. Bij oudere voertuigen zie je vaak een 7-polige stekkerverbinding en bij de nieuwere een 13-polige.
Wat zijn de verschillen tussen beide stekkers?
Dit kan ik je eigenlijk heel eenvoudig laten zien aan de hand van de twee stekkers. Hier heb ik de 7-polige stekker waarbij je ziet dat er puntjes in zitten. Bij de 13-polige zie je er 13.
De 7-polige stekker heeft alle basisfuncties
Bij de 7-polige stekker heb je vaak te maken met de basisfuncties. Deze heeft bijvoorbeeld geen achteruitrijfunctie. Van de functies hebben we een schema met de 7 functies. Daarin staat aangeven welke kleuren bedrading je nodig hebt, wat de functies zijn en de diameter. De meeste draden zijn 1,5 mm2 (de massa heeft een uitzondering van 2,5 mm2). Een 7-polige stekker heeft de functies: mistachterlicht, remlicht, knipperlicht links/rechts, achterlicht links/rechts en een massa.
13-polige stekker met extra functies
Vanaf 10 juli 2011 is er een nieuwe richtlijn die stelt dat een aanhanger voorzien moet zijn van achteruitrijlichten. Daarvoor is de 13-polige stekker in het leven geroepen. Deze noemen ze ook wel de jaegerstekker. Deze stekker heeft 13 polen, waarbij je naast de 7 functies die ik net opnoemde nog een achteruitrijlicht, extra massa-aansluitingen en nog extra voeding-aansluitingen hebt.
Een 13-polige stekker heeft een zekerdere verbinding, is meer waterdicht en geeft minder kans op storingen. Door de constante stroom en de vaste positie van de mistachterlamp in de stekker, ondervind je bovendien geen problemen met het aansluiten van een aanhanger die je huurt of leent.
Van de 13-polige stekker hebben we ook een schema waarbij de kabelkleuren beschreven staan, evenals welke pool op welke stekker hoort en de diameters. De richtlijn voor de diameter van de bekabeling is 1,5 mm2 en bij een voeding en massa 2,5 mm2. Dus dat is in de basis wat de diameters van de kabel zijn. Check voor de kleuren even het schema.
De stekkers aansluiten
Belangrijk om te weten, en gemakkelijk om te onthouden, is dat wanneer ik een 7-polige stekkerdoos heb, dat daar onderin een nokje zit. Het nokje zorgt ervoor dat je de stekker maar op één manier kunt monteren, want in de stekker zit een uitsparing. Het nokje en de uitsparing vallen in elkaar en daarmee kun je de stekker maar op één manier aansluiten. Je hebt als extraatje de deksel die met de twee haakjes de stekker vasthoudt.
Hoewel een 13-polige stekker een draaifunctie heeft, heeft ook deze onderin een uitsparing zitten voor het nokje. De 13-polige stekker wordt gedraaid en daarom heb je ook een aantal nokjes aan de zijkant zitten. Bij deze stekker zie je hier het nokje aan de buitenkant.
Handig om te weten: het dopje wat je hier ziet draai je een kwartslag. Je hoort dan een klik en dan zit deze veilig vast. Vervolgens doe je het kapje erover en de stekker kan geen kant meer op. Voor demontage geldt het omgekeerde: kapje omhoog, kwartslag draaien en hij is weer los.
De verloopstekker als extra optie
Als aanvulling op de video heb ik een paar extra onderdelen meegenomen. Stel je hebt een stekkerdoos achter je voertuig met 13 polen. Alleen het voertuig/object wat je erachter wilt koppelen heeft 7 polen. Hoe los je dat op? Je kunt je stekkers om gaan zetten, maar het is handiger om een verloopstekker te gebruiken.
In dit geval heb ik een verloop van 7 polig naar 13 polig. Dat houdt in dat mijn stekkerdoos 13-polig is en de stekker 7-polig. Je ziet hier dat aan de achterkant, waar normaal de 13-polige aansluiting zit, 7 stekkerpennen (polen) zitten.
In dit geval is mijn advies om eerst je 13-polige stekker aan te sluiten, omdat je daar met het draaien en klemmen vaak wat minder ruimte hebt. Je kijkt even naar de nokjes of ze goed zitten, dan draai je hem in elkaar, klikt hem vast en haal daarna het kapje omhoog. Het nokje met uitsparing houd je weer naar beneden en dan kun je die ook weer op één manier aansluiten. Zo kun je dus een 13-polige stekkerdoos verbinden met een 7-polige stekker, of andersom.
Demonteer de verloopstekker na gebruik om corrosie van de stekkerdoos aan het voertuig te voorkomen.
Verlengsnoeren
Daarnaast heb je nog mogelijkheden wanneer je kabel te kort is, oftewel je hebt een langere dissel achter je aanhanger. Daar hebben we namelijk een aantal verlengsnoeren voor. Er zijn modellen met spiraalvorm. Dit is er één van 1,5 meter maar ze zijn er ook in andere lengtes. Dan hebben we nog een verlengkabel met een 7-polige uitvoering en ook deze is in verschillende lengtes verkrijgbaar. Bij de 13-polige zie je direct dat de kabel iets massiever is. Deze hebben aan beide zijden een verlengkapje.
Handige teststekkers
Wanneer je regelmatig de werking van dit soort stekkers moet checken, dan heb je misschien geen aanhanger voorhanden. In dat geval biedt een teststekker uitkomst. Deze monteer je eenvoudig in de stekkerdoos. Aan de hand van de lampjes check je of de verlichting goed werkt. Deze is er ook in een 7-polige uitvoering.
Vragen of opmerkingen?
Dit was in een notendop het verschil tussen een 7 polige en 13 polige stekker. Heb je vragen over het gebruik, de aansluitschema’s of verloopstekkers? Deel ze onder dit artikel of neem gerust contact op.
Ik zie je graag bij een volgende video weer terug. Tot de volgende!
* in deze video gebruikt Eerjan de volgende onderdelen:
Stekkerdoos 7-polig
Stekkerdood kunststof 13 polig
Stekker 7-polig
Stekker 13-polig kunststof
Teststekker 7-polig (HELLA)
Teststekker 13 Polig (HELLA)
Verlengkabel 13-polig 5 meter
Verlengkabel 7-polig 5 meter
Verloopstekker 13/7-polig
Spiraalkabel 12V/7-polig (1,75 m)
Download hier het aansluitschema van HELLA Benelux BV voor de 7-polige stekker
Download hier het aansluitschema van HELLA Benelux voor de 13-polige stekker
Heeft dit artikel je geholpen?
Productspecialist aandrijftechniek
2 reacties
Ik heb een Kip Caravan met een Multicon West 13 polige stekker; mijn “nieuwe “auto heeft een Multicon West 7 polg stopcontact; kan ik hier met een verloop de benodigde extra functies voor de caravan van stroom voorzien ?
Beste Loek
Bedankt voor je vraag.
Beste kan je eerst meten. Het kan namelijk zijn, dat de stekkerdoos op je auto, een constant stroom draad heeft, maar deze kan ook gebruikt worden voor de mistlamp.
Het mooiste zou zijn, als je 1 systeem maakt, dus op de auto een Multicon, zodat je alle functies kan gebruiken.
In de praktijk komt de Multicon steeds minder voor, en wordt voor de Jaeger 13p gekozen.