Zeg je ‘Joure’ dan denken mensen aan Douwe Egberts (DE). Begrijpelijk, want de koffiegigant behoort sinds het ontstaan in 1753 tot de absolute trots van het prachtige Friese plaatsje. Met het online gaan van deze blog, komt DE’s alleenrecht op de roem echter wel in het geding. Joure heeft met Wierda Voertuig Techniek (WVT) namelijk nog een bedrijf waar het apetrots op kan zijn.
De dertienduizend ingezetenen van gemeente de Friese Meren waar Joure toe behoort, herkennen de aangepaste vrachtwagens meteen als eindproduct van Wierda Voertuig Techniek. Zij zien konvooien van 4-assers naar Joure rijden die in de weken erna als omgebouwde 5-assers op de A6 en A7 weer in tegengestelde richting over het land uitwaaieren.
Wat doet Wierda Voertuig Techniek?
Tegenover mij zit Germ van der Heide, hoofd logistiek van Wierda Voertuig Techniek. Als eindverantwoordelijke ziet Germ toe dat planning, uitvoer en voorraadbeheer naadloos met elkaar in de pas lopen. Daarnaast is Germ verantwoordelijk voor de onderdelenvoorziening in het gehele land. Met enige verbazing vraag ik Germ of hij mij kan uitleggen waarom er 15 splinternieuwe vrachtwagens in de productiehal staan. Met andere woorden: waar houdt men zich bij Wierda zoal mee bezig?
Germ gaat er eens goed voor zitten. ‘Ik begrijp de verwarring. Wij krijgen hier inderdaad vrachtwagens binnen met 0 kilometer op de teller. Dat wij en niet – wat logischer zou zijn – de vrachtwagenfabrikant direct de gewenste aanpassingen van de klant doorvoert, heeft alles te maken met de Europese wet- en regelgeving’. In de stilte die valt, kijkt Germ me aan alsof ik het nu wel moet begrijpen. Dat doe ik niet. De blik in mijn ogen spreekt blijkbaar boekdelen want Germ vervolgt geduldig zijn uitleg. ‘Laat me anders eerst uitleggen wat we hier doen. Dan wordt het vanzelf duidelijk.’
Toename van volume- en omzet
Germ vertelt vervolgens dat Wierda Voertuig Techniek vrachtwagens van het merk MAN ombouwt met als doel het vermeerderen van het volume en het verkleinen van de draaicirkel. Door de aanpassingen is het voertuig geschikt voor bepaalde opbouwen en worden de aslasten beter uitgenut. Simpel gesteld: met het uitbreiden van een extra voorloop- en/of naloop-as, kan een vrachtwagen wel 10 ton meer aan goederen vervoeren. Vermenigvuldig de toename met het aantal ritten per jaar en je begrijpt dat professionele vervoerders bij Wierda in de rij staan. ‘En waarom niet meteen vanuit de fabriek? Dat is omdat in Europa – waar MAN zijn vrachtwagens bouwt – de 5-assers op de wegen niet rendabel zijn vanwege wetgeving’.
Bestellen van technische onderdelen
Nu dit vraagstuk is opgehelderd, ben ik benieuwd welke rol INDI speelt in de bedrijfsvoering van WVT. ‘INDI speelt een belangrijke rol. Op jaarbasis bouwen we +/- 270 vrachtwagens om. Daar hebben we een verscheidenheid aan hydraulische en pneumatische onderdelen voor nodig die we grotendeels via de webshop van INDI bestellen’, aldus Germ. ‘Naast de genoemde onderdelen nemen we ook gereedschappen en accessoires zoals bijvoorbeeld lekbakken, al jaren naar tevredenheid bij INDI af.’
‘Wat we ’s middags bestellen, wordt ’s nachts geleverd zodat we de daaropvolgende ochtend meteen aan de slag kunnen. Dit scheelt ons én de klant veel kostbare levertijd’
Ontwikkelingen
Het begrip ‘duurzaamheid’ wordt steeds belangrijker voor bedrijven, toeleveranciers en consumenten. Hierop vooruitlopend heeft Wierda met ‘Wierda Hybrid’ een aparte tak opgestart. Betonmixers die bij Wierda Hybrid onder handen zijn genomen, hoeven niet langer stationair te lopen om te blijven mixen. Zodra de vrachtwagen op de bouwplaats is aangekomen, gaat de dieselmotor uit en neemt een elektrische motor het betonmixen over. Dit scheelt niet alleen in brandstof maar tevens in CO2- uitstoot en geluidshinder. Hoewel er een eigen inkoper en beheerder op Wierda Hybrid zit, weet Germ mij te vertellen dat ook hier INDI-onderdelen voor worden gebruikt.
‘Gezien de drukte die alsmaar toeneemt, zijn we nu met INDI bezig met het opzetten van nachtbezorging. Wat we ’s middags bestellen, wordt ’s nachts geleverd zodat we de daaropvolgende ochtend meteen aan de slag kunnen. Dit scheelt ons én de klant veel kostbare levertijd’, zegt Germ.
Pro forma vraag ik tot slot aan Germ of hij als hoofd logistiek nog een verzoek heeft voor INDI. ‘Het hebben van een vaste contactpersoon bij INDI zou een mooie aanvulling zijn. Iemand die weet wat er speelt en met wie ik af en toe kan sparren. Daar zou ik heel goed mee uit de voeten kunnen’, sluit Germ lachend af.